<html><body><font color="#7b269d">Ahoj Tome,</font><div><font color="#7b269d">díky za dotazy, ano, nÄ›které dotazy padly už na pivku; tak tedy vepíši k jednotlivým bodům:</font></div><div><br></div><div><div>- kdo je vlastni, je opravnen s nimi nakladat atd - jednotlive kraje <span style="background-color:transparent">nebo nejaky celostatni organ?</span></div><div><span style="background-color:transparent"><i><font color="#7b269d">Vlastníkem dat je Partnerství pro mÄ›stskou mobilitu, z.s., ale vzhledem k tomu, Å¾e Äleny spolku jsou mÄ›sta a kraje,</font></i></span></div><div><span style="background-color:transparent"><i><font color="#7b269d">která dodávají data do systému, což bylo i potvrzeno na Dopravní komisi Asociace krajů dne 16. 1. 2024,</font></i></span></div><div><span style="background-color:transparent"><i><font color="#7b269d">tak se dá hovoÅ™it o tom, Å¾e je to společné vlastnictví. NicménÄ› je v zájmu tato data publikovat a Å¡Ã­Å™it.</font></i></span></div><div><i><font color="#7b269d"><br></font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Doposud to mÄ›l každý kraj trochu jinak, ale obecnÄ› se dalo Å™Ã­ct, Å¾e data (pokud existovala) vpodst. Å™eÅ¡ilo KÄŒT a mapy.cz si to do svých map braly nevím jak.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">NicménÄ› co se týče mapy.cz - s plánovaným množstvím zmÄ›n je neefektivní využívat jejich stávající nástroj pro zadávání zmÄ›n, domluva za zmÄ›nu s nimi nebyla,</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">hledáme tedy schůdnÄ›jší cestu. Proto (snad) spolupráce s OSM bude cesta.</font></i></div><div><br></div><div><span style="background-color:transparent">- pod jakou jsou nebo mohou byt licenci - bud bude kompatibilni s OSM </span><span style="background-color:transparent">nebo je potreba vyresit formalni souhlas s jejich pouzitim v OSM (viz. </span><span style="background-color:transparent">prvni bod - tj. s kym)</span></div><div><i><font color="#7b269d">Zde bych možná otočil dotaz - pod jakou licencí by data mÄ›la být, aby to bylo kompatibilní s OSM? </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Jsme na začátku, tak si to můžeme nadefinovat tak, aby to vyhovovalo obÄ›ma stranám.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Téma nÄ›jakých formálních souhlasů nadhodím na konferenci, </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">ale vzhledem k tomu, Å¾e my hledáme cestu k vám, nepÅ™edpokládám, Å¾e by toto mÄ›l být problém.</font></i></div><div><br></div><div>- jakou maji (budou?) mit data podobu, format - je to nejak unifikovane. <span style="background-color:transparent">standardizovane apod?</span></div><div><i><font color="#7b269d">OpÄ›t - otočím dotaz - ze strany OSM by byl jaký formát ideální? AktuálnÄ› pracujeme s SHP, </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">ale jestli je lepší tÅ™eba JSON atp., <span style="background-color:transparent">stačí se domluvit.</span></font></i></div><div><br></div><div>- bude mozne data nejak strojove v aktualni podobe opakovane ziskavat?</div><div><i><font color="#7b269d">Rád bych, tento dotaz jsem chtÄ›l položit až pozdÄ›ji, ale je to z mého pohledu vcelku smysluplné Å™eÅ¡ení.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">OpÄ›t - prosím navrhnÄ›te formát, pokud již nÄ›co podobného existuje.</font></i></div><div><br></div><div>- na zaklade vyse uvedenych kroku a primarne podoby a obsahu dat pak <span style="background-color:transparent">probehne v komunite OSM diskuze o tom, </span></div><div><span style="background-color:transparent">jak je vyuzit pro OSM (tj. </span><span style="background-color:transparent">namapovani na aktualni stav pripadne jeho uprava)</span></div><div><i><font color="#7b269d">K podobÄ› a obsahu dat: jedná se liniovou geometrii s atributy - ÄÃ­slo trasy, název trasy, dopravní režim, případnÄ› provozovatel, vlastník.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">PřípadnÄ› prosím doplňte další potÅ™ebné atributy.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">V rámci pasportizací se pak budou dÄ›lat kompletní seznamy značení, což podle mÄ› pro OSM nemá význam.</font></i></div><div><br></div><div>- co se bude dit, pokud nekdo v terenu zjisti rozpor mezi vasimi daty a <span style="background-color:transparent">skutecnosti </span></div><div><span style="background-color:transparent">(v OSM by mela byt skutecnost a nemela by byt prepisovana </span><span style="background-color:transparent">chybnymi daty z venku) - hlaseni chyb smerem k vam?</span></div><div><i><font color="#7b269d">Super otázka. Sám se s tím vnitÅ™nÄ› docela peru. Z logiky vÄ›ci by hlášení mÄ›la jít k nám, chystáme formulář závad, </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">nicménÄ› chápu, Å¾e spousta lidí bude chtít zmÄ›ny opravit přímo v OSM, aÅ¥ je to tam hned.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">PÅ™eci jen ze strany krajů tam bude nÄ›jaká prodleva. Je to ale jeÅ¡tÄ› k diskusi.</font></i></div><div><br></div><div><span style="background-color:transparent">Nevim v jake fazi to na vasi strane je, ale mozna by bylo dobre se v </span><span style="background-color:transparent">nejaky okamzik sejit (fyzicky nebo online) a vyse uvedene prodiskutovat,</span></div><div>aby jste meli predstavu nasich potreb a dopadu, pripadne jsme mohli <span style="background-color:transparent">nejake vase kroky ovlivnit pro budouci jednodussi vyuziti. </span></div><div><span style="background-color:transparent">Formalne pak </span><span style="background-color:transparent">za spolek asi budu potrebne veci resit ja.</span></div></div><div><i><font color="#7b269d">Jsme ve fázi, Å¾e sjednocujeme data vÅ¡ech krajů do nÄ›jaké jednotné podoby, což bude jeÅ¡tÄ› nÄ›jakou dobu trvat (1/2 roku - rok?).</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Spousta akcí, myÅ¡leno vyznačování nových tras, případnÄ› pÅ™eznačování, už ale probíhá nebo se chystá,</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">tak bychom rádi naÅ¡li nÄ›jakou cestu pro implementaci do OSM.</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">S mapy.cz se už v mnoha situacích (stavu značení) rozcházíme a obÄ› strany (i mapy.cz, i kraje) jsou za to "bity" veÅ™ejností,</font></i></div><div><i><font color="#7b269d">u OSM nevím, tam pochybuji, Å¾e k nÄ›jaké kontrole ze strany krajů dochází (není důvod).</font></i></div><div><i><font color="#7b269d"><br></font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Navrhuji ideálnÄ› osobní setkání. Pokud platí termín Kvartálního piva 5.6.2024 zase v BrnÄ›, </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">nechal bych to na tento termín a dorazil bych tam. Mohl by dorazit i Jarda Martínek (národní cyklokoordinátor), </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">který bude toho Äasu v BrnÄ› na URBIS.</font></i></div><div><i style="background-color:transparent"><font color="#7b269d">Bude aspoň po kvÄ›tnové cyklokonferenci, kdy zas budeme mít nÄ›jaké nové informace.</font></i><br></div><div><i><font color="#7b269d"><br></font></i></div><div><font color="#7b269d"><i>P.S.: mám pocit, Å¾e vlastnÄ› podobnou situaci Å™eší kluci z Nadace Partnerství,co byli na tom pivku taky,</i></font></div><div><font color="#7b269d"><i>jak aktualizovat/importovat Moravské vinaÅ™ské stezky a vrstvu Cyklisté vítáni v/do OSM.</i></font></div><div><font color="#7b269d"><i>NicménÄ› co se týče Mor. vinaÅ™ských stezek, tak pokud tam je nÄ›jakým způsobem zainteresovaný kraj,</i></font></div><div><font color="#7b269d"><i>tak se tam asi potkáme, protože tato data pak nejspíš budou součástí krajské a národní cyklostrategie.</i></font></div><div><br></div><div><i><font color="#7b269d">Prozatím moc dÄ›kuji, </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">s pozdravem </font></i></div><div><i><font color="#7b269d">Martin Simčo</font></i></div><div><br></div><div><aside>---------- Původní e-mail ----------<br>Od: tomas.kasparek@gmail.com<br>Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz@openstreetmap.org><br>Kopie: OSM Mapper <osmmapper@seznam.cz><br>Datum: 17. 4. 2024 9:12:38<br>PÅ™edmÄ›t: Re: [talk-cz] talk-cz Digest, Vol 205, Issue 29</aside><br><blockquote data-email="tomas.kasparek@gmail.com">Zdravim,
<br>
<br>mluvili jsme o tom lehce uz na pivu, zkusim shrnout hlavni body, ktere 
<br>je potreba za mne probrat/vyjasnit/vyresit pro "vase" data :
<br>
<br>- kdo je vlastni, je opravnen s nimi nakladat atd - jednotlive kraje 
<br>nebo nejaky celostatni organ?
<br>- pod jakou jsou nebo mohou byt licenci - bud bude kompatibilni s OSM 
<br>nebo je potreba vyresit formalni souhlas s jejich pouzitim v OSM (viz. 
<br>prvni bod - tj. s kym)
<br>- jakou maji (budou?) mit data podobu, format - je to nejak unifikovane. 
<br>standardizovane apod?
<br>- bude mozne data nejak strojove v aktualni podobe opakovane ziskavat?
<br>- na zaklade vyse uvedenych kroku a primarne podoby a obsahu dat pak 
<br>probehne v komunite OSM diskuze o tom, jak je vyuzit pro OSM (tj. 
<br>namapovani na aktualni stav pripadne jeho uprava)
<br>- co se bude dit, pokud nekdo v terenu zjisti rozpor mezi vasimi daty a 
<br>skutecnosti (v OSM by mela byt skutecnost a nemela by byt prepisovana 
<br>chybnymi daty z venku) - hlaseni chyb smerem k vam?
<br>
<br>Nevim v jake fazi to na vasi strane je, ale mozna by bylo dobre se v 
<br>nejaky okamzik sejit (fyzicky nebo online) a vyse uvedene prodiskutovat, 
<br>aby jste meli predstavu nasich potreb a dopadu, pripadne jsme mohli 
<br>nejake vase kroky ovlivnit pro budouci jednodussi vyuziti. Formalne pak 
<br>za spolek asi budu potrebne veci resit ja.
<br>
<br>Diky tom.k
<br>
<br>Dne 2024-04-16 22:05, OSM Mapper napsal:
<br>> Dobrý den,
<br>> 
<br>> oficiálnÄ› - za Partnerství pro mÄ›stskou mobilitu a národní
<br>> cyklokoordinátor Jaroslav Martinek <jarda@dobramesta.cz>
<br>> technicky asi já - Martin Simčo <osmmapper@seznam.cz>
<br>> 
<br>> stačí tak?
<br>> 
<br>> s pozdravem
<br>> Martin Simčo
<br>> ---------- Původní e-mail ----------
<br>> Od: Petr Vozdecký <vop@seznam.cz>
<br>> Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz@openstreetmap.org>
<br>> Datum: 16. 4. 2024 21:09:07
<br>> PÅ™edmÄ›t: Re: [talk-cz] talk-cz Digest, Vol 205, Issue 29
<br>> 
<br>>> Dobrý den,
<br>>> 
<br>>> nÄ›kde mi to uniklo - prosím doplňte :)
<br>>> 
<br>>> "- v rámci tÄ›chto zmÄ›n bychom chtÄ›li navázat spolupráci s
<br>>> Äeskou OSM komunitou..."
<br>>> 
<br>>> Kdo?
<br>>> :)
<br>>> 
<br>>> Díky
<br>>> 
<br>>> vop (Petr Vozdecký)
<br>>> 
<br>>> ---------- Původní e-mail ----------
<br>>> Od: OSM Mapper <osmmapper@seznam.cz>
<br>>> Komu: talk-cz@openstreetmap.org
<br>>> Datum: 16. 4. 2024 12:15:17
<br>>> PÅ™edmÄ›t: Re: [talk-cz] talk-cz Digest, Vol 205, Issue 29
<br>>> 
<br>>>> Dobrý den,
<br>>>> 
<br>>>> reaguji na váš příspÄ›vek (dole pod Äarou), kdy dáváte k
<br>>>> diskusi novou verzi sekce Tur. značení, více zde:
<br>>>> 
<br>>> 
<br>> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:%C4%8Cesko/Edita%C4%8Dn%C3%AD_standardy_a_konvence
<br>>>> 
<br>>>> Upozorňuji, Å¾e se dotýkám POUZE vÄ›cí týkajících se
<br>>>> CYKLOTURISTIKY, nikoliv pěší turistiky.
<br>>>> 
<br>>>> Na této stránce bych si dovolil upravit toto:
<br>>>> 
<br>>>> - v sekci Doporučené typy cest - kolonka "bicycle"  - popisek
<br>>>> bych zmÄ›nil na: Cykloturistická cesta (pásové značení)
<br>>>> Takto to nabývá dojmu, Å¾e (vÅ¡echny) cykloturistické trasy se
<br>>>> značí se Å¾lutými proužky a danou barvou, jako pěší trasy.
<br>>>> 
<br>>>> - v sekci Cyklistické stezky a trasy - to je proklik na tuto
<br>>>> stránku:
<br>>>> 
<br>>> 
<br>> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:%C4%8Cesko/Zna%C4%8Den%C3%AD_cyklotras_v_%C4%8Cesku
<br>>>> 
<br>>>> Nechci to pojmout tak, Å¾e je to Å¡patnÄ›, ale v rámci republiky
<br>>>> dochází vcelku k velkým zmÄ›nám.
<br>>>> NÄ›co jsem osobnÄ› pÅ™edeslal na posledním kvartálním pivu v
<br>>>> BrnÄ›, ale zkusím shrnout v bodech:
<br>>>> 
<br>>>> I) cyklokoordinátoÅ™i
<br>>>> - na každém krajském ÃºÅ™adÄ›, na odborech koncepce rozvoje,
<br>>>> strategie atp. existuje funkce - tzv. krajský cyklokoordinátor.
<br>>>> Je to ÄlovÄ›k, který má na starosti rozvoj a Ãºdržbu
<br>>>> cyklotras, cyklostezek a vÅ¡e, co je spojeno s cyklodopravou.
<br>>>> - nad vÅ¡emi krajskými cyklokoordinátory je tzv. národní
<br>>>> cyklokoordinátor, zřízený Ministerstvem dopravy,
<br>>>> který má na starosti společnou komunikaci jednotlivých krajů
<br>>>> ohlednÄ› cyklodopravy.
<br>>>> - tito lidé přímo komunikují s MD, MMR, SMS ÄŒR, AK ÄŒR, Å˜SD,
<br>>>> SŽDC a dalšími institucemi a subjekty.
<br>>>> - celkovÄ› se mÄ›ní pohled na cyklo, a to z klasické
<br>>>> cykloturistiky na BEZPEÄŒNOU CYKLODOPRAVU.
<br>>>> 
<br>>>> II) Cyklovize 2030
<br>>>> - byla zřízena organizce Partnerství pro mÄ›stskou mobilitu,
<br>>>> která má za Ãºkol posouvat cykloturistiku do sféry bezpečné
<br>>>> cyklodopravy.
<br>>>> - jejím hlavním projektem je projekt CYKLOVIZE 2030
<br>>>> (https://www.stavbycyklo.cz/)
<br>>>> - její snahou je spojit cyklokoncepce vÅ¡ech krajů do
<br>>>> jednotného systému.
<br>>>> - její snahou je aktualizovat stávající síť
<br>>>> cykloturistických tras dle požadavků krajů, jejich ORP a
<br>>>> samotných mÄ›st a obcí,
<br>>>> optimalizovat náklady na výstavbu a Ãºdržbu a maximálnÄ›
<br>>>> zvýšit bezpečnost.
<br>>>> 
<br>>>> III) role KÄŒT
<br>>>> - KÄŒT už není ten, kdo ploÅ¡nÄ› rozhoduje o tom, jaká trasa
<br>>>> kde povede a jaké bude mít ÄÃ­slo
<br>>>> - KÄŒT je placen z financí MMR a právÄ› jednotlivými kraji.
<br>>>> - s KÄŒT ale probíhají aktivní jednání, poslední velká
<br>>>> porada probÄ›hla 10.4. 2024 na Krajském ÃºÅ™adÄ› Olomouckého
<br>>>> kraje,
<br>>>> další probÄ›hne 16.5.2024 na celonárodní cyklokonferenci v
<br>>>> BeneÅ¡ovÄ›.
<br>>>> 
<br>>>> IV) aktuální stav a blízká budoucnost
<br>>>> - aktuálnÄ› vzniká nová pracovní skupina pro systém správy
<br>>>> značených cyklotras v ÄŒR (https://trasy.stavbycyklo.cz/),
<br>>>> ze kterého by pak nejspíše mÄ›la vycházet tato stránka:
<br>>>> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Cyklotrasy_v_%C4%8CR
<br>>>> - vznikají také aktualizované technické podmínky (TP 65, TP
<br>>>> 133 â€“ zásady pro dopravní značení na pozemních
<br>>>> komunikacích â€“ MD ÄŒR)
<br>>>> - na jednotlivých krajích se začínají tvoÅ™it pasporty
<br>>>> cykloznačení, systémy, které obsahují veÅ¡keré značení
<br>>>> daných krajských značených tras
<br>>>> - ukázkovým příkladem je Olomoucký kraj, kde krajský
<br>>>> cyklokoordinátor se svou pracovní skupinou kompletnÄ› zrevidoval
<br>>>> a navrhnul nový systém značení cyklotras v kraji s
<br>>>> návaznostmi na pÅ™ilehlé kraje.
<br>>>> - dalším ukázkovým příkladem je Jihomoravský kraj, který
<br>>>> si aktuálnÄ› nechal zpracovat Koncepci rozvoje cyklistiky do roku
<br>>>> 2030
<br>>>> - zpracování dat se také samozÅ™ejmÄ› koordinuje v návaznosti
<br>>>> se zavedením DTM (Digitální technická mapa, která má být
<br>>>> spuÅ¡tÄ›na do ostrého provozu 1.7.2024)
<br>>>> - atd...
<br>>>> 
<br>>>> V) spolupráce s CZ-OSM
<br>>>> - v rámci tÄ›chto zmÄ›n bychom chtÄ›li navázat spolupráci s
<br>>>> Äeskou OSM komunitou a najít optimální způsob,
<br>>>> jak zmÄ›ny co nejefektivnÄ›ji propisovat do OSM dat.
<br>>>> Prosím tedy tímto o zainteresované lidi o reakci.
<br>>>> 
<br>>>> DÄ›kuji
<br>>>> s pozdravem
<br>>>> Martin Simčo
<br>>>> 
<br>>>> Message: 1
<br>>>> 
<br>>>> Date: Wed, 10 Apr 2024 21:25:43 +0200 (CEST)
<br>>>> 
<br>>>> From: VladaC <vlada-c@seznam.cz>
<br>>>> 
<br>>>> To: "OpenStreetMap Czech Republic" <talk-cz@openstreetmap.org>
<br>>>> 
<br>>>> Subject: [talk-cz] Wiki Cs:ÄŒesko/Editační standardy a konvence
<br>>>> - sekce
<br>>>> 
<br>>>> "Turistické značení"
<br>>>> 
<br>>>> Message-ID: <F}g.1SVDV.2pvzp87g{0k.1c5kUt@seznam.cz>
<br>>>> 
<br>>>> Content-Type: text/plain;            charset=utf-8
<br>>>> 
<br>>>> Ahoj,
<br>>>> 
<br>>>> dávám k diskusi novou verzi sekce "Turistické značení" wiki
<br>>>> stránky "Cs:ÄŒesko/Editační standardy a konvence". Původní
<br>>>> verzi
<br>>>> 
<br>>> 
<br>> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:%C4%8Cesko/Edita%C4%8Dn%C3%AD_standardy_a_konvence
<br>>>> jsem zatím nechal netknutou, koncept nové verze je zde:
<br>>>> 
<br>>>> 
<br>>> 
<br>> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:VladaC/Cs:%C4%8Cesko/Edita%C4%8Dn%C3%AD_standardy_a_konvence#Turistick%C3%A9_zna%C4%8Den%C3%AD
<br>>>> 
<br>>>> 
<br>>>> Pojal jsem to prostÄ› jako popis stávající praxe, tak jak jsem
<br>>>> ji odpozoroval pÅ™i doplňování a opravách mnoha tras KÄŒT v
<br>>>> různých ÄÃ¡stech ÄŒR. Snažil jsem se být pokud možno
<br>>>> objektivní a netlačit vlastní názory. Drobnou výjimkou jsou v
<br>>>> tomto asi nÄ›které poznámky pod první tabulkou v kapitole
<br>>>> "Obvyklá syntaxe zápisu".
<br>>>> 
<br>>>> UrčitÄ› nejsem proti případným návrhům na zmÄ›nu
<br>>>> stávajícího způsobu mapování. I v tom případÄ› bych ale
<br>>>> začal zpÅ™ehlednÄ›ním dokumentace aktuálního stavu.
<br>>>> 
<br>>>> Obsáhlou kapitolu "Návrh 2016" jsem zachoval beze zmÄ›n na
<br>>>> samostatné stránce, která je z nové verze odkazována. To co z
<br>>>> návrhu pÅ™eÅ¡lo do praxe, je zahrnuto v novém textu.
<br>>>> 
<br>>>> Prakticky jsem se nezabýval textem o mapování cyklistických
<br>>>> tras - ač cyklista, nemám s jejich mapováním zkuÅ¡enosti.
<br>>>> 
<br>>>> Případné korekce nebo doplnÄ›ní můžete provést přímo v
<br>>>> mém konceptu. Pokud nebudou nÄ›jaké zásadní neshody, cca za
<br>>>> týden bych pak koncept pÅ™enesl do původní stránky. Budu se
<br>>>> snažit aspoň jednou za den kouknout i na chat.
<br>>>> 
<br>>>> Vláďa
<br>>>> 
<br>>>> _______________________________________________
<br>>>> talk-cz mailing list
<br>>>> talk-cz@openstreetmap.org
<br>>>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
<br>>>> https://openstreetmap.cz/talkcz
<br>>> _______________________________________________
<br>>> talk-cz mailing list
<br>>> talk-cz@openstreetmap.org
<br>>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
<br>>> https://openstreetmap.cz/talkcz
<br>> _______________________________________________
<br>> talk-cz mailing list
<br>> talk-cz@openstreetmap.org
<br>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
<br>> https://openstreetmap.cz/talkcz
<br></blockquote></div></body></html>