[Talk-dk] highway-cycleway - seperat - yes!!!

Niels Beck nielsbeck at gmail.com
Tir Nov 17 12:58:04 GMT 2009

Hej!

Jeg har indlagt Hovedstaden og er godt igang med at finfudse, herunder
forbinde, lave afrundede rundkørsler, broer og tunneller. Amager,
Frederiksbeerg, og Vestegnen til Volden er færdig! Senere vil jeg
anvende en facilitet der lægger cykelstierne helt fint lige ved vejene
og ikke som frihåndstegning.

Jeg har har fat stor hjælp af tysk, hollandsk og engelsk metode for
indlægning af cykelstier. Og anvendt samme metode som i disse land,
hvor der er ganske fin overensstemmelse mellem brugerne.

Se f.eks. mnedennævnte:
http://www.gravitystorm.co.uk/shine/cycle-info/

Lad mig understrege at deruden for Danmark er de en fælles konsistent
opfattelse, at
en cykelsti er en selvstændig enhed med eget liv og IKKE et tillæg til
en given vej!

Dette indbærer at en cykelsti er anført som:
highway - cycleway
med forskellige tillæg.

Det er jeg helt enig i en cykelsti skal ikke være et tillæg til en vej
(highway - xxx)! Den har sit eget liv og regler! Et tillæg til en vej
er en afstribning i vejsiden hvor cyklisterne "får lov" til at få
plads på vejens vilkår! Dette benævnes SOM TILLÆG til vejen cycleway -
lane og fremstår som blå markering af vejen.

Cycelway-track som tillæg til en vej (highway - xxx) som anvendes
sporadisk i Danmark, er efter min mening en misforståelse, den har
heller ingen effekt på uddata, kan ikke ses bortset fra i program-
mode!

Summa - sumarum. Jeg har indlagt cykelstier som gjort i det øvrige
Europa. Summa - sumarum, jeg er ved at smukserer og tilrette i højt
tempo og har valgt en fremgangsmåde, der sikkert kan give rysten på
hånden af garvede brugere, men jeg ved hvad jeg gør, og har valgt den
mindst resourcekrævende fremgangsmåde for mig, som i udviklingsfasen
fremstår lidt ufærdigt. Men se f.eks. på Amager!

Jeg har fuld forståelse for dem der er lidt rystede over alle disse
cykelstier, der fremstår i program-mode! Men det er såden det gøres i
det øvrige Europa, og er vel også OK i Danmark?

Og er det så ikke bare skønt at den store verden nu kan se alle vores
dejlige cykelstier som de har hørt så meget om, men slet ikke kunne
finde!!!

De bedste hilsener, og alt vel for et godt møde i Aarhus.
Niels Beck