[Talk-dk] Aftale om ortofotos for Danmark - work in progress

Peter Brodersen peter at ter.dk
Lør Jan 1 15:47:54 GMT 2011

Hej,

2010/12/30 Peter Brodersen <peter at ter.dk>:

> Her er der noget mere succes :-) Jonas Häggqvist har gjort et
> fremragende arbejde med at få MapServer til at fungere, også med
> .ecw-filerne.

Så er der mulighed for at teste løs! (på et begrænset antal områder)

Med god hjælp fra Jonas har jeg nu fået sat MapServer op på min egen server.

På http://fugro.findvej.dk/ kan I se hvilke områder, som aktuelt er
uploadet - hvilket pt. kun er 8 ud af 662 :-)

Jeg får som sagt smidt dem alle om én af dagene, når jeg kommer forbi
en hurtig internet-snabel, men i mellemtiden tager jeg gerne imod
requests fra bestemte områder, I vil have lagt op. Hvert område dækker
over 10x10 km. Det tager ca. 15 minutter at uploade en områdefil her
fra enden af min ADSL-forbindelse, så det er snildt noget, jeg kan
gøre på enkeltbasis.

Der er ikke tale om den endelige opsætning, så hostnavne, m.m. kan
ændre sig i de næste par uger. Jeg satser på at vi kommer til at bruge
et mere generisk hostnavn, så serverdrift, m.m. kan flyttes
transparent i fremtiden, uden nogen skal ændre noget, og uagtet om jeg
en dag skulle blive træt af at lave OpenStreetMap-arbejde :-)

De forskellige editors skal sættes op på denne måde:

Potlatch1:
Options-knap (nederst til venstre, boks med hak i)
Custom: http://fugro.findvej.dk/fugro2005/!/!/!.jpg

Potlatch2:
Background-dropdown (øverst til højre)
Edit
Name: Fugro

JOSM: http://josm.openstreetmap.de/
(kræver en udgave efter version 3715, der har Imagery indbygget - fx
nyeste gennemtestede, version 3751, der udkom i går)
Indstillinger, WMS-TMS-tab'en, tilføj billedlag:
Navn: Fugro
WMS-URL: tms:http://fugro.findvej.dk/fugro2005/
Efterlad resten blankt

Merkaartor (0.16):
Tools, TMS Servers Editor
Navn: Fugro
Server URL: http://fugro.findvej.dk/fugro2005/%1/%2/%3.jpg
Tile size: 256
Maximum zoom: 19

> Lige nu roder vi lidt med Varnish
> og caching, idet det stadigvæk tager et par sekunder at få genereret
> hver tile.

Jeg har endnu ikke sat caching op på min server (jeg har mange andre
domæner liggende, som jeg også skal tage højde for i den forbindelse).
Men selv uden caching synes jeg at hastigheden er meget acceptabel i
JOSM.

Om det lige er Varnish, nginx eller en tredje caching-server er ikke
vigtigt. Det her handler udelukkende om at spare redundant render-tid,
så det er mest af alt bare et spørgsmål om, hvad der er lettest for
mig at sætte op. Enhver caching vil være effektiv nok.

Så test endelig løs. Jeg kan altid sætte noget caching op, hvis min
server får sved på panden.

- Peter Brodersen