[OSM-talk-nl] ODbL acceptance statistics for the Netherlands

Frank Steggink steggink at steggink.org
Mon Dec 13 20:25:22 UTC 2010

On 10-12-13 05:39 PM, Erik Streb del Toro wrote:
> Just for the ones who are interested in the ODbL acceptance:
>
>      http://odbl.info.nu/
>
> Discussion about this on the German forum (in English language if you want):
>      http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=10066
>
> Enjoy your rank and the stats,
> Erik

Om de statistieken te ontdoen van de impact van de imports, ben ik wat
met OO.o in de weer geweest. Ik heb me vanuit praktisch oogpunt beperkt
tot degenen die minimaal 100 nodes op hun naam hebben staan. Dit zijn
684 accounts.

Als importaccount heb ik de volgende accounts aangemerkt: 3dShapes, AND,
AND_fixbot en nijmegen. Vooral de impact op de nodes is groot (93.6%).
De aantallen:
                         # nodes     # ways    # rels
Totaal                 40010733    5410322     56750
Totaal zonder import    2561474     783295     20553
Deel zonder import        6.40%     14.48%    36.22%

Er zijn dus relatief veel ways en vooral relaties door gewone gebruikers
gewijzigd. Waarschijnlijk omdat het makkelijker is om bestaande ways en
relaties te wijzigen, i.p.v. nodes; laat staan het tekenen van grote
aantallen nieuwe nodes.

Als ik puur alleen naar de wijzigingen kijk, met inbegrip van de import
accounts, dan komen de volgende getallen uit de bus:
                            # nodes     # ways    # rels
Met import, voor ODbL      1351945     464027     12819
Met import, tegen ODbL    38658788    4946295     43931
Met import, voor ODbL        3.38%      8.58%    22.59%
Met import, tegen ODbL      96.62%     91.42%    77.41%

De aantallen voor ODbLzijn iets minder dan de aantallen die op de
website staan. De eerste aantallen per elementtype (node, way, relation)
is vermoedelijk op basis van de hele history. De aantallen in de tweede
rij is het *verschil*, als alleen naar de laatste wijziging wordt
gekeken. Het percentage is wel voor de volledige last edit berekend.
Mijn aantallen zijn iets lager, vanwege de selectie van de "grotere"
accounts. Ze zijn ook iets in het nadeel van de ODbL supporters.

Dan nu de statistieken waarbij ik de vier genoemde importaccounts heb
weggelaten:
                              # nodes    # ways    # rels
Zonder import, voor ODbL     1138245    430621     12777
Zonder import, tegen ODbL    1423229    352674      7776
Zonder import, voor ODbL      44.44%    54.98%    62.17%
Zonder import, tegen ODbL     55.56%    45.02%    37.83%

Hier is duidelijk dat er een redelijke 50/50 verdeling is. De toename in
ways en relaties ligt volgens mij ook aan wijzigingen van bestaande
data. Oudere gebruikers hebben mogelijk hun account verlaten, en zullen
dus ook eerder niet genegen zijn om met de ODbL / CT in te stemmen.

Natuurlijk valt er op deze analyse ook het nodige aan te merken, maar
het schept wel een duidelijker beeld van de situatie in Nederland. Een
volgende analyse zou misschien alle users moeten meenemen, en ook een
onderverdeling maken in gebruikers die vrijwillig instemden met de ODbL
/ CT, of gebruikers die pas recent een account aanmaken (user ID > 281xxx).

Groeten,

Frank