[OSM-talk-be] Fietspaden

Erik Daems erik.daems at gmail.com
Tue Mar 23 12:14:06 UTC 2010

Allen,

Ik ben sinds een jaartje secretaris van de Fietsersbond afdeling
Leuven. Omwille van meerdere fietskaarten die bestaan in het Leuvense
zoals Fietskaart, Schoolroutekaart e.d. kwamen we op het idee in het
Netwerk Duuzaam Leuven, project fiets en mobiliteit, om de info van
deze kaarten te bundelen. Dit plan staat voorlopig ON HOLD.

Een goede kaart begint echter met goede gegevens. Google maps toont
bijvoorbeeld nog altijd niet de aanpassingen aan de wegen die de
aanleg van de TGV tussen Brussel en Luik teweegbrachten. Die stomme
fouten zie ik dan ook altijd terugkomen op afgeleide kaarten. Toen
dacht ik weer aan openstreetmap, waar ik sinds enkele jaren sporadisch
een beetje aan bijdraag.

Voor het mappen van fietspaden vind ik op de Belgische wiki nog niets
terug. Wel voor fietsroutes. Hier in Leuven staan de komende jaren nog
heel wat projecten op stapel, waarbij fietspaden meer en meer
gescheiden van de rijbaan komen te liggen.

Mijn opzet:
- een wiki pagina BE:Bicycle aanmaken naar analogie van NL:Bicycle.
Hierop wordt in eerste instantie het verschil duidelijk gemaakt
tussen, en verwezen naar fietspaden, fietswegen, fietssuggestiestroken
en fietsroutes.
- een wiki pagina aanmaken voor het mappen van fietspaden: gebruik
makend van structuur van het fietsvademecum een werkbare
onderverdeling maken, met veel foto's, zodat iedereen aan de hand van
het wegbeeld tot hetzelfde getekende fietspad komt.

Mijn vraag: heeft iemand hier al eens aan gedacht/gewerkt of begin ik
gewoon van noppes?

mvg
Erik Daems