[OSM-talk-be] ODBL

Jo winfixit at gmail.com
Sun Sep 25 12:23:46 UTC 2011

I'm sending the following message to everybody who hasn't decided yet. Up to
now I sent it to all contributors who still have 1-150 elements in the
database in Belgium. From those I managed to have 8 extra people who agreed.
That's not all that much, but it's better than nothing. Especially since
their contributions form part of a chain. I've been sending out messages
like these before, which resulted in 4-5 people who agreed.

Cheers,

Jo

Hallo,

English version follows after the Dutch text
Version francophone après le texte en anglais

OSM wijzigt van licentie. Kan je 's kijken of je je ermee akkoord kan
verklaren om jouw bijdragen ook vrij te geven onder de ODBL? Het idee achter
de licentie is grotendeels hetzelfde als bij CC-BY-SA. ODBL is echter
geschikter voor een databank, hetgeen OSM ook is, in wezen.
Als je niet akkoord bent, moeten jouw bijdragen verwijderd worden. Dit kan
gevolgen hebben als mensen na jou verdergebouwd hebben op wat jij deed. Het
betekent alleszins dat als we deze later toegevoegde gegevens willen redden,
dat daar iemand (extreem) veel tijd moet insteken wat wel en wat niet kan
worden overgebracht.
En als we dat niet doen, dan is alles wat na jouw edit gebeurde verloren
moeite geweest.
Gelieve dus even aan te melden op www.openstreetmap.org en je daar al dan
niet akkoord te verklaren met de nieuwe bijdragevoorwaarden.

En als het kriebelt om nog wat mee te helpen met het verbeteren en
uitbreiden van 's werelds vrije kaart, je moet je niet inhouden. We kunnen
nog wel wat medewerkers gebruiken! Als je gestopt bent omdat je vastzat met
een vraag, misschien kan ik ze wel beantwoorden.
Sinds november vorig jaar mogen we ook gebruikmaken van Bing luchtfoto's die
heel België bestrijken, op sommige plaatsen in heel hoog detail en op
sommige plaatsen van voorjaar 2011. Dit maakt het in kaart brengen veel
leuker. Probeer het maar 's!

mvg,

Jo

OSM changes its license. Could you please check whether you can agree to
release your contributions under the ODBL? The idea behind the license is
mostly the same as with CC-BY-SA. ODBL is more suited for a database, which
is what Openstreetmap is, at the core.
If you can't agree to the new license and contributor terms, your
contributions will have to be removed to move forward. This may have
consequences when people have built further on elements that you touched.
All their efforts may have been in vain as well.
For people like me who would like to try and save as much as possible data,
it means we have to put in inordinate amounts of time to sort out what can
be saved and what needs to be dropped.
So, please, log in for a moment on www.openstreetmap.org and indicate
whether you agree or not to the new license and contributor terms.

And if you would like to improve the world's free street map. Don't
hesitate, we can use all the help we can get. If you stopped contributing
because you had an unresolved question, just ask. Since November last year
we're allowed to use aerial photography of Bing, which covers all of Belgium
and in some place in very high detail, some areas have imagery dating June
2011. This makes mapping a lot more fun!

Kind regards,

Jo

OSM est en train de changer de licence. Pourriez-vous vérifier si vous êtes
d'accord de licencier vos contributions sous l'ODBL. L'idée derrière cette
licence est largement la même que pour le CC-BY-SA, mais l'ODBL est mieux
adapté à une base de données, ce qu'est OSM au fond.
Si vous ne pouvez pas vous déclarer d'accord avec la nouvelle licence pour
vos contributions, elles devront toutes être supprimés. Ceci peut avoir des
conséquences si d'autre contributeurs ont adapté des élements que vous aviez
touché. Toutes leurs contributions auront été en vain aussi.
Pour des contributeurs comme moi même, qui ont pour but de sauver un maximum
de données, cela veut dire que nous devons passer énormément du temps pour
décider qu'est-ce qui peut être sauvé et quel élements d'informations, comme
par exemple les noms des rues, qu'il faut laisser tomber.
Donc, je vous prie de faire le login sur www.openstreetmap.org et de vous
déclarer d'accord, ou pas avec la nouvelle licence et les termes de
contributeurs.

Et si vous avez denouveau envie d'améliorer la carte mondiale libre,
n'hésitez pas! Si vous avez cessé, á cause d'une question; vous pouvez me la
poser. Depuis novembre de l'an dernier nous avons la permission d'utiliser
les images aériennes de Bing. Ce qui rend l'expérience bien plus agréable.
La couverture est toute la Belgique et la résolution est très haute à
certains endroits. Il y a des régions où les photos datent depuis le
printemps de 2011.

Merci d'avance,

Jo