[OSM-talk-be] Fietsknooppunten West-Vlaanderen Cyclisme Flandre occidentale

Sander Deryckere sanderd17 at gmail.com
Wed Dec 16 14:57:01 UTC 2015

Op 16 december 2015 15:27 schreef Marc Portier <marc.portier at gmail.com>:

> Sorry voor de falende list-etiquette van het niet inpikken op de lopende
> thread
> (ben pas heraangemeld, en heb dus de vorige mails niet om op te replyen)
> Dus enkel de subject komt overeen :)
>
> Bedankt voor het uitgebreide antwoord, en je mail is goed terechtgekomen
hier ;)

> [...]
>
> Ja we blijven vanuit de provincie ook kaarten maken en verkopen, en dat
> dient ook echt om een deel van de investering terugbetaald te krijgen.  We
> blijven er hard werk in stoppen om daar een nuttig navigatie-instrument en
> een prachtig geschenk van te maken.
>
> Ondanks open data en electronische navigatie hopen we dat er een markt
> voor blijft. Ouwbollig voorbijgestreefd of klassiek tijdloos is een dunne
> lijn :)
>
> Er is zeker nog plaats voor papieren kaarten wat mij betreft. Zeker als ze
goed gemaakt zijn. Het probleem is momenteel een puur licentietechnisch
probleem. Het is wettelijk mogelijk om OSM data af te printen, en die
prints te verkopen. Dus data die dat verbied kunnen we er niet invoegen. Ik
denk niet dat er iemand momenteel van plan is om die kaarten van OSM data
te verkopen, zeker als jullie kaarten een degelijke prijs/kwaliteit
verhouding hebben.

> Op een gelijkaaridg filosofisch plan: Trouwens de
> innovatie-adapt-disrupt-stress draait zich nu msch om naar de techneueten?
> Is alles hermappen in OSM niet een onnodig werkje als de bron al in open
> data aanlevert?  Zou men vanuit OSM niet beter nadenken over het inplugbaar
> maken van externe open bronnen zonder alles te moeten overtekenen in de
> eigen database?
>
> OSM heeft (zoals wikipedia), twee filosofieën. De eerste is open data
(waar de overheden nu ook veel meer in meestappen), de tweede is
direct-bewerkbare data. Als iemand een fout ziet in OSM moet hij die direct
kunnen bewerken, zonder eerst een administrative procedure te doorlopen.
Die filosofie is natuurlijk niet bruikbaar bij een bedrijf zoals dat van
jullie, of bij eender welke overheid. Het enige dat we kunnen doen is de
data op een min-of-meer automatische manier vergelijken, en zo fouten in
één van de databronnen vinden.

> [...]
>   - herbruik histogram vervlakt --> meer spreiding van alle nummers die
> even vaak in gebruik zijn (met wat algotime-vrijheid-uitzonderingen)
>   - een nummer wordt niet hergebruikt binnen een straal van X (ik dacht
> 15k)
>   - nummers worden zo toegekend dat elke verbinging tussen 2 nrs door die
> 2 nrs uniek identificeerbaar is (dus als je straks aan een knoop-bord staat
> zal minstens 1 van de andere vermelde nummers je eenduidig zeggen waar in
> west-vlaanderen je bent)
>
> Da's interessant (en lastig voor ons tergelijkertijd). Het betekend dus
dat we na de winter enkel de locaties en geometrie van de routes
grotendeels kunnen behouden. Dan zou het idd wel beter zijn om de nieuwe
punten die we nu al vinden een nieuwe tag te geven.

> 3- updates en controles
>
> ik ben geen expert in dit soort dingen, maar ik kan me inbeelden dat het
> zou handig zijn als de geometrische objecten in osm makkelijk plaats geven
> voor iets als "geverifieerd als nog steeds correct op YYYY-MM-DD" door
> gebruiker xyz --> nodes hebben nu enkel een timestamp als je echt iets
> aanpast zeker?
>
> naast die algemene opmerking kun je natuurlijk specifiek iets voorzien
> voor het werk aan de herziening van het fietsnetwerk nu
>
> Het probleem is ook dat je niet altijd alles contoleerd. Stel dat er een
winkel op een bepaalde locatie is getagd, met openingsuren. Dan passeer je
en controleer je vluchtig dat die winkel er nog is, maar kijk je niet als
de openingsuren nog kloppen. Dan kan je geen timestamp op dat object
zetten. En een timestamp per soort waarde lijkt me wat overkill. Daarnaast
zorgt de willekeurige controle ook voor het ontdekken van fouten die niet
tijdgebonden zijn.

> [...]

> van wegkijken naar het andere werk dat zeker ook moet gebeuren :(
>
> Een delegatie van OSMers (die msch ook als OSM kan spreken) die de hele
> package deal kan leveren is altijd welkom. Met package deal bedoel ik
>   - trainingspakket voor onze vrijwilligers en onze werknemers
>   - overkoepelende organizatie en beheersafspraken (werkverdeling,
> afspraken, tags, opvolging, overleg)
>   - technische reailisaties (indien zinvol, maar ik denk het) van
> imports/exports - quality-checks
>
> Ik heb mij al wat bezig gehouden met automatische vergelijkingen (was een
eindje geleden nog bezig met
http://poi-importer.github.io/#map=14/50.9613/3.0008&datasets=BEdl , maar
da's een work-in-progress (en ligt momenteel een beetje stil)). Die tool
probeert een combinatie tussen community-gestuurde import en quality-check
te zijn, door 2 databases met elkaar te vergelijken.

In het geval van de fietsknooppunten zou het dan enkel nuttig zijn voor de
knooppunten zelf, niet voor de routes.

Wat training betreft zou ik graag weten over wat de huidige skills van de
vrijwilligers zijn. Mijn eerste vooroordeel is dat het voornamelijk
gepensioneerden zijn die liever buiten zijn dan met de computer werken. Het
lijkt me dan niet nuttig om het volledig mapping process aan hun uit te
leggen. Misschien kunnen ze notes gebruiken die wij dan vertalen naar de
correcte tags ( http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Notes ). Of is het de
bedoeling dat jullie rechtstreeks in de database bewerken (wat iedereen
natuurlijk ook kan, maar de technische drempel is iets hoger).

> breft, langer geworden dan ik van plan was, hopelijk een uitgestrekte hand
> naar goede afspraken voor samenwerking
>

> groetjes,
> -marc=

Bedankt voor de reactie,