[OSM-talk-be] Fietsknooppunten West-Vlaanderen Cyclisme Flandre occidentale

Marc Gemis marc.gemis at gmail.com
Thu Dec 17 06:38:47 UTC 2015

> On topic: 60 dagen cursus geven is inderdaad een tikje waanzinnig voor een
> vrijwilliger. Maar er zijn ongetwijfeld voldoende capabele mensen die dat
> zouden kunnen doen, tegen een billijke vergoeding. Het alternatief is dat
> iemand binnen jullie organisatie zelf "OSM-expert" wordt en binnen zijn uren
> die trainingen doet.

Er was sprake om dit bv. in samenwerking met Syntra te doen.

Maar moet je wel 5 dagen cursus aan 1 groep geven (Ik geloof er sprake
was van 12 reeksen van 5 dagen) ?
Er zijn duizenden mappers die het doen zonder zo'n lange cursus.

Zou 1 introductiedag niet voldoende zijn ?Zouden we daar al niet
kunnen mee beginnen en dan vastleggen wat de noden zijn  voor
eventuele opvolgcursussen ?
Op zo'n dag kan je gemakkelijk OSM toelichten, een survey maken en
mappen nadien.
Je zou afzonderlijke dagen kunnen nemen voor de medewerkers aan de ene
kant en de peters en meters aan de andere kant. Als je tenminste echt
verschillende presentaties zou maken.

---
I.v.m. de wandelnetwerken in afzonderlijke DB houden. Dat gebeurt nu
al in bv http://www.wandelknooppunt.be. Daar kan je alle routes
bekijken boven Google Maps, satelliet foto of OSM-kaart.
De routes volgen daar inderdaad niet altijd de onderliggende weg, en
als je een route download mag je regelmatig toch 10% in lengte
bijtellen (of wijkt mijn GPS toestel zoveel af ?). Zou het
nauwkeuriger zijn moest de route echt gebonden zijn aan de
onderliggende wegen ?

Je kan natuurlijk nog uren debatteren wat je echt in OSM zet, wat in
een andere DB, hoe je dat in OSM zet (via import of surveys) enz. Maar
dat moeten we maar eens bij pot en pint doen :-)
---

Ik zou bij deze de mensen van Westtoer en hun peters en meters al
willen uitnodigen om de Missing Maps party in Gent. Dan leren ze OSM
al wat kennen.