[Talk-cat] GPX i/o foto sateŀlit

yo paseopor yopaseopor at gmail.com
Fri Jul 19 23:03:22 UTC 2013

Hola!
donaré el meu punt de vista sobre la qüestió que plantejava el Carlos
Sánchez, recuperant l'altre dia el tema tracks i mapejament de carrers

A la wiki d'OSM
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Normalitzaci%C3%B3

fa un temps vaig traduir i adaptar una pàgina que explicava com es podien
classificar les vies (jo en sóc un dels primers interessats en aquest tipus
de línies i nodes,manies que té un ;).De moment aquella pàgina no s'ha
desfet ni modificat i és ben cert que no hi ha unanimitat als criteris.així
que mirant el que fan els veïns si et mires el tema "espanyol" veuràs que
hi ha dues formes d'etiquetar-les:

-Per l'administració a la que depenen: Nacionals -convertides en trunk per
obra i gràcia de les convencions espanyoles, autonòmiques (considerades
automàticament més baixes que les nacionals - tot i que a l'OSM s'etiqueten
com a primàries - quelcom similar amb el que t'ha passat a tu amb les
locals, que les has considerat secundàries pel simple fet de pertànyer a
una administració,independentment de si era secundària o terciària entrant
en disparitat de colors oficials), secundàries (les comarcals, les verdes
de tota la vida, i que ara depenen de la Generalitat de Catalunya la gran
majoria independentment de les dues o tres lletres primeres que puguin
tenir), i terciàries (les locals, les que al CCGC2012 són gestionades per
les diverses diputacions i no pel SCT).Les unclassified són aquells camins
que els ajuntaments o consells comarcals han decidit convertir en
carretera, normalment, porten a urbanitzacions i coses per l'estil.

-Per l'estat de la via, aquí en faig una classificació amb les sis
classificacions que fa OSM:

Highway=motorway: autopista i autovies relativament noves (velocitat màxima
120)(hi ha autovies barates d'eixamplament de carrils en el traçat antic no
mereix dir-se motorway, per la qual cosa passen a la categoria inferior, la
de trunk això sí amb l'apartat motorroad=yes.Als mapes de l'ICC es veuen de
color blau.N'hi ha de dues administracions principalment Estat i
Generalitat, així que porten la referència començant per A i per C amb fons
blau
Highway=trunk: carreteres de traçat nou,o carreteres desdoblades , autovies
antigues de les que hem parlat abans (de color blau però amb traçat d'un
sol carril o similar o grana als mapes de l'ICC).Tot i que a Espanya no
existeixen des de 2003, sí que s'han renovat traçats nacionals que mereixen
aquesta categoria, i la Generalitat quan treballa en un nou eix (tipus
Diagonal, per exemple, en el tram que va de Vilafranca del Penedès a
Manresa) fa aquesta configuració.S'hi pot anar a 100-90 i els enllaços en
gran majoria són a diferent nivell.El millor exemple a Catalunya el teníem
fins fa quatre dies a l'Eix Transversal.Totes les administracions excepte
els ajuntaments en tenen (qui hagi circulat per la GIV-6546 o per la C-260
que digui que en pensa, amb dos carrils,i sense traçat urbà "blanco y en
botella").Cada calçada, amb ambdós carrils surt a uns 8 metres.
Highway=primary: De vermell als mapes de l'ICC.Són els principals eixos de
la Generalitat (C-XX) que no han fet una gran renovació de traçat en els
darrers temps però que a més de principals eixos de comunicació permeten
una velocitat de 80 km/h, amb voral i calçades que arriben als 8
metres.També hi entren les nacionals(N-) en les que no s'han abocat grans
modificacions de traçat en aquests darrers temps però que han rebut prou
recursos .Sorprenentment totes les administracions en tenen algunes (algun
ajuntament té uns camins veïnals que fan caure els collons a terra com per
exemple el camí Taberner http://goo.gl/maps/ykQls , i algunes diputacions
-suposo que en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya- han destinat
ingents quantitats en reformar les seves carreteres locals com per exemple
la TV-3405 http://goo.gl/maps/DuhF4)
Highway=secondary: De verd als mapes de l'ICC ,són aquelles carreteres que
les administracions consideren secundàries.En la pràctica però, si diem les
característiques de la via moltes primàries no arriben a complir els
requisits, per la qual cosa passen a ser d'aquesta categoria (del poc
manteniment , i inversió d'algunes carreteres arriba aquest batibull de
colors i categories (el nom hauria de fer la cosa, per desgràcia en el
moment actual no és així).Són carreteres que permeten una velocitat entre
60-80 i que la majoria de corbes són prou obertes.Tenen voral, tot i que a
vegades petit i la majoria dels encreuaments són amb un tercer carril, tot
i que al mateix nivell.Tornem-hi: totes les administracions en tenen (ja
que tot i que l'estat hauria d'haver fer transmissió de les secundàries a
la Generalitat hi ha algunes nacionals que fan vergonya i que no mereixen
ser considerades primàries, d'igual manera no ens despistem amb el vermell
dels eixos de la Generalitat, eren antigues comarcals i no s'ha fet cap
"rentat de traçat" per la qual cosa les seves condicions no han millorat.
Highway=tertiary: De groc, són aquelles carreteres locals, principalment de
les diputacions, i ajuntaments que permeten una velocitat fins a 70
km/h,sense voral la gran majoria amb delimitació d'eix de carretera o
mitjana només a vegades, amb calçades que van dels 8 als 4 metres (quan no
hi ha eix delimitat es pot fer servir lanes=1 acompanyat de l'amplada de la
via, que normalment no supera els 6-8 metres).Tanmateix però, alguns eixos
i nacionals amb traçat primari que fa anys i panys que no es renoven ni
amplien no es mereixen superar aquesta qualificació, com per exemple la
N-260 entre Pont de Suert i Sarroca de Bellera: em nego a dir-li Nacional a
això http://goo.gl/maps/HbEQX o Eix de la Generalitat o primari a això
altre http://goo.gl/maps/78KjI situat a la C-37 a Querol - en aquest segon
cas hi ha pendent un canvi de referència i classificació a nivell
legislatiu que gràcies a la situació actual i política no té pinta de
fer-se, però igualment no serveix d'excusa per no mantenir la xarxa en
perfectes condicions, "maltractant" als habitants que les han de fer servir
diàriament-.
Highway=unclassified: De gris als mapes de l'ICC, són aquelles carreteres
que no entren a les diverses classificacions del Catàleg de Carreteres de
la Generalitat de Catalunya 2012 ni del de la RGE.En els darrers anys a
Catalunya no s'han fet oficialment gaires noves carreteres locals o
secundàries per la qual cosa molts camins asfaltats o semiasfaltats que han
rebut una inversió per convertir-se en carretera local però que no han
entrat en aquesta classificació passarien a ser unclassified, encara.Alguns
camins i carreteres sense classificació superen algunes locals.En un futur
veurem com van aquestes inversions.Normalment són camins i carreteres
gestionades pels diversos ajuntaments.
Highway=road: Qualsevol via desconeguda.
Enllaços: Essent pràctics , tot el que quedi entre el naixement del carril
individual i el km. 0 (que n'hi ha en alguns llocs) o entre una i altra
carretera que no sigui el mateix node és considerat link (és fàcil de
distingir, des que sorgeixen les marques vials que separen carrils,separats
per landuse=traffic_island ,  per exemple.Els carrils principals de la
carretera que continua van amb la referència de la carretera principal, els
altres el mantinc amb la categoria de la principal, perquè és on estan però
amb altre direcció fins que es completa el gir (especialment útil en
enrutament GPS) .Els enllaços agafen la categoria de la carretera principal
amb la que enllacen (és a dir, no té sentit que una rotonda de la N-340 que
travessa una local...és converteixi en groc (local), quan té amplades,
tractament i senyalitzacions de N-340.

Trobo un error que les carreteres locals passin a ser secundàries per
simple referència (ja simplement pel nom), i també trobo un error que les
carreteres no reflecteixin el seu nivell d'inversió i d'estat
independentment de l'administració de la que depenen (algunes discussions
he tingut en convertir algun tram de la N-340 que ja està duplicada per
part de l'A-7 i que oficialment ja són locals, cedides i travesies les
quals gestionades algunes per ajuntaments!! - fàcils de distingir, límit a
50 o 40 i badens i asecadors grans realment on pots deixar clarament els
baixos del cotxe).La gràcia és que OSM siguin uns mapes prou avançats que
determinin realment la millor ruta i no la ruta més "estatal" o més
"oficial".
És una absoluta vergonya com a ciutadà d'un territori (i no em ficaré en
temes de nacionalismes varis) que les 4 administracions que poden tenir
responsabilitats sobre vies (això també em sembla una bajanada però vaja ,
és així) siguin capaces fins i tot de menysprear un territori  no invertint
en alguns llocs, no fent el manteniment correcte a les seves vies, o fins i
tot fent passar per sobre algunes motivacions administratives i polítiques
per sobre de les racionals i de planificació de la mobilitat d'un territori
(així com tots els "enganys i triquiñuelas varias" com que determinades
administracions facin trasllat de vies, com els diversos acords
Generalitat-Diputacions sense que això suposi un canvi en la inversió i
referència de la carretera, integrant-la plenament en l'esquema viari
-algunes vies noves i primàries de la Generalitat és vergonyós que l'Estat
encara les consideri secundàries mantenint fins i tot disparitat de
criteris amb els colors que poden dur a error als mapes comercials i tot -
o és que algun espanyol anirà de Vilafranca del Penedès a Manresa per la
AP-7 i C-55 per tal de no agafar una C-15 "secundària" a ulls de la RGE,
totalment renovada, amb nou traçat i que estalvia unes quantes desenes de
quilòmetres? )
Crec que OSM ha de poder superar això, es tracta de reflectir la realitat
administrativa sense oblidar la realitat, que és la que trepitja cada
persona que acaba fent servir mapes com OSM.

Jo em baso en l'estat de la carretera principalment, en la actualitat la
pertinença a x administració no indica ni garanteix la seva qualitat ni en
sentit bo ni en sentit dolent (he vist com davant els meus morros han
canviat vies de categoria - vamos, operaris que substitueixen enganxines
vermelles per taronges a la rotonda elevada de la C-15 amb la N-340, per
exemple.)
Per evitar disputes generalment m'he basat en els mapes oficials de
l'Institut Cartogràfic de Catalunya mentre no hi hagi track o cap altra
dada, - cartografia de "guerra" li dic jo - , si estem esperant a que cada
català que hagi passat per cada camí entri a OSM , pugi el seu track i
l'editi...ens creixerà la barba, per dir-ho finament.

El meu punt de vista és el següent sobre els mapes:

-Google Maps queda totalment descartat: té errors greus a Catalunya, fins i
tot de nomenclàtor (ells també es basen en l'ICC per algunes coses , "es de
ser inútiles!"), és de pagament, no és compatible amb una llicència OSM,
etc...
-Google Street View: és igual de descartable per comercial...però siguem
sincers, és una visió ,un tant escapçada de la realitat, aixó sí, però si
ens falta algun element al nostre track i fem un cop d'ull "per
casualitat"...probablement encertem i confirmem les dades que aportem.Ara
bé...la majoria de dates són 2009, així que ja podeu entendre com de
desfasada està la cosa, no serà veritat absoluta el que trobem.Qualsevol
que conegués més a fons el territori (hi visqui, vamos) probablement ens
passi la mà per la cara en totes les situacions).
-Mapes de l'ICC:és la nostra institució més propera globalment al territori
català que s'encarrega d'aquestes qüestions:fer mapes.Si et mires els
diversos mapes veuràs que els més moderns són els que tenen una escala més
llunyana, així que tot i que una edició canvia a una altra, la que més
adequada per mida,més senzilla i més homogènia per edicions és la 1:50000
(2010) , tot i que la 1:250000 és de 2011 i també té els colors més o menys
correctes, i la 1:25000 (2006-2012) que no té els colors correctes, però en
qüestió de traçat en general és prou fiable.Les actualitzacions dependran
del pressupost de l'ICC, que em temo que no creixerà en anys precisament,
acomiadem-nos de mapes oficials molt actualitzats, es tira amb el que ja
tenen.

Pel que fa a les ciutats i poblacions faria una altra classificació, que
excepte a les 62 poblacions que superen els 20000 habitants i que es
consideren oficialment com a ciutat(Catalunya té 948 municipis) sol
coincidir amb el color de les carreteres que el travessen.Sempre he
procurat no fer servir gaires coloraines dins de població (la mobilitat
exterior, que és per a la que serveix un mapa com OSM no requereix de gran
diferència entre els carrers principals i els que no ho són), així que, a
banda de les carreteres que travessen una població, groc (tertiary, sense
referència) pels dos o tres que ho són i blanc per la resta
(residential).Per fer-ho o bé ens podem basar en el cadastre espanyol, o en
els diversos nomenclàtors oficials, d'ajuntaments, Generalitat i
Diputacions que podem trobar.
Algú diria que els polígons industrials haurien de portar més aviat
highway=service però de cara a la representació del mapa és bastant dolent,
alguns polígons industrials tenen carrers més amples i grans que qualsevol
"via de servei" o "via d'aparcament" (un lateral urbà seria via de servei?)
Menció apart a les característiques especials determinades per llei de
diversos carrers:

-Zona 30 :highway=residential però amb aquestes característiques
addicionals
maxspeed=30
source:maxspeed=zone
traffic_sign=maxspeed

-Residencial (20): highway=living_street
-Vies peatonals : highway=pedestrian

-Places: primer es marquen les vies per on passen cotxes amb la mateixa
referència que anteriorment adalt, canviant o no el nom del carrer en sí
pel de plaça en la que s'està.A continuació apliquem diversos elements per
a l'àrea així que:
area=yes

Vorera de la plaça (zona peatonal) highway=pedestrian
Jardinet que tingui la plaça leisure=garden

Potser no són les més correctes però portant un temps en això, són les que
m'han donat una representació més similar als mapes i a la realitat, i així
és com mapejo.Sorry si ha estat una mica extens.
M'he basat en els següents enllaços per sostenir tot el que he dit:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Normalitzaci%C3%B3
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Normalizaci%C3%B3n
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Normalizaci%C3%B3n_f%C3%ADsica
http://www20.gencat.cat/docs/ptop/Home/Departament/Normativa%20i%20documentacio/Documentacio/Territori_mobilitat/Carreteres/documentacio%20tecnica/Cataleg%20de%20carreteres%20de%20Catalunya%202012/Cataleg_carreteres_2012.pdf
http://www.fomento.es/NR/rdonlyres/DC4C2CE3-1DCF-4810-875D-F37116267410/113142/Long_provin_2012.pdf
http://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyres/F53519CB-A828-458F-AA09-B4959C13FF7E/103154/2010700.pdf
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=48207
http://www.icc.cat/vissir3/index.html?lang=cat

Espero que hagi servit d'ajuda i que serveixi per mantenir el debat cap a
uns criteris de mapejament catalans.

Salut!
yopaseopor