[Talk-cz] Začátečnické dotazy

Petr Dlouhý petr.dlouhy na email.cz
Pátek Červen 12 21:15:48 UTC 2009

On Fri, 12 Jun 2009 21:18:21 +0200, Milan Zamazal <to-news-osm-cz na zamazal.org> wrote:

> Uvažuji, že bych také svou troškou přispěl do projektu, potřeboval bych
> si ale napřed ujasnit, jak se mapa ČR vytváří.
>
> Pokud jsem správně pochopil, co se píše na stránkách, tak v minulosti
> došlo k hromadným importům z různých použitelných zdrojů rozličné
> kvality.  Nelze vyloučit další budoucí importy, pokud se objeví nová
> (nebo stanou použitelnými stávající) data.
>
> Napadají mě níže uvedené činnosti vhodné pro drobné přispěvatele.  Chtěl
> bych se zeptat, nakolik jsou smysluplné?

Názvy ulic je možná získat z adresních bodů, které jsou ve větších městech importované, a ve zbytku jdou vytvořit za pomoci katastrální mapy a pluginu Czechaddress.
Znamená to tedy, že jdou doplnit od počítače.
Žádné jiné použitelné zdroje (kromě místní znalosti nebo průzkumu) neznám

> - Doplňování chybějících názvů ulic.  Někde chybí sem tam název některé
>   ulice, někde chybí názvy všech ulic.  Názvy ulic lze doplnit editací,
>   pokud jsou tyto autorovy známy.  Lze případně použít i ruční vkládání
>   názvů na základě jiných zdrojů (mapové servery apod.)?

To nemá moc smysl, protože je možné používat černobílou ortofotomapu ÚHULu a katastrální mapu CÚZK, ze kterých to jde docela dobře opsat. Samozřejmě další fyzické prolezení pomůže data zpřesnit.

Pomocí pluginu Czechaddress (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cz:JOSM/Plugins/CzechAddress).

> - Orientační čísla byla získána hromadným importem, zdroj je však po
>   stránce souřadnic značně nekompletní.  Lze orientační čísla nějakým
>   rozumným způsobem doplňovat?

Podobné jako s vesnicemi.

> - Projetí a doplnění chybějících kusů silnic s pomocí GPS.

Sídla se dají doplňovat z přehledek CÚZK, ale je nutné postupovat velmi opatrně, protože název katastrálního území se ne vždy rovná názvu obce. Asi budou existovat i další zdroje, ale pokud dosud nezadaná sídla znáte, tak je určitě doplňte.

> - Ruční doplňování chybějících sídel (názvů sídel).

Má smysl, pokud cesta není v katastrální/ortofotomapě. Pokud tam je, tak to pomůže jako doplňkový zdroj, ale ty mapy jsou většinou přesnější, než GPS. Potoky jdou taky doplňit z katastrální mapy.
Velký smysl mají cyklostezky a značené stezky KČT, protože u těch je šance na import/získání podkladů minimální (KČT je odmítl uvolnit).

> - Co GPS mapování lesních cest, značených stezek všeho druhu, potoků,
>   atd.?  Má to smysl nebo je reálná šance na doplnění některých těchto
>   dat hromadným importem v dohledné budoucnosti?
>
> - Příležitostné ověřování, zpřesňování a doplňování všech stávajících
>   prvků.
>
> - Jiné náměty?

Jediná koordinace je toto fórum, do mapy můžete přispívat jak chcete.

> Koordinují se tyto věci nějak nebo aktivita není zase tak velká, aby to
> bylo nutné?

Všechna data pocházejí z jedné databáze, a na .org se akorát nevikreslují - hlavně proto, že zatím není jejich tagování sjednocené.