[Talk-cz] Import adres z katastralni mapy

Petr Dlouhý petr.dlouhy na email.cz
Neděle Leden 24 07:46:16 UTC 2010

On Sun, 24 Jan 2010 03:54:13 +0100, Jan Bilak <jan.bilak.osm na gmail.com>
wrote:

> Já nemyslel GUI v tom smyslu, že tam bude 5 tlačítek a ty budou
> spouštět tyhle skripty. Ale co je třeba dělat?

Já vidím zatím největší problém ve výpočetní náročnosti celého procesu (mé
velmi hrubé odhady se pohybují od 50 do 100 hodin jenom pro 2. fázi).
Možná by bylo lepší udělat něco ve stylu Seti na home - rozdělit republiku na
čtverce rozumné velikosti (zpracování ~1 hodina). Program by si zjistil,
které území ještě chybí, a uploadnul někam by výsledné soubory (asi ty 3
.osm + .csv). Až by to bylo hotové, tak by se to rozsekalo na menší celky
(například ORP), a lidi by to mohli manuálně kontrolovat a uploadovat.
Manuální kontrolu jde bez problému provést v JOSM, dokonce i původní
OCRkovaný text je tam vidět.

Kontrola by taky šla zvýšit vytvořěním nějaké stránky ve stylu
<http://tools.geofabrik.de/osmi/>, která by porovnávala databáze adres s
OSM.

Dlouhodobé hledisko bych příliš neřešil, protože další korekce adresních
bodů proběhne nejdříve za rok, a to může být situace úplně jiná (může být
dostupná nějaká dostupná databáze, WMS katastrálního úřadu se může změnit,
...).

> Pro adresní body:
> - vybrat území, které mne zajímá (zajímavá informace zde bude, co už
> je hotové a co nikoli ... zatím není skoro nic, ale časem...)
> - automaticky stáhnou potřebná data (mapování, adresy, hranice kat.
> území, dlaždice) a OCRovat
> - pak je třeba manuální kontrola mapování, adres, výsledku OCRu -
> zejména pro kontrolu OCRu se hodí možnost v GUI si zobrazit daný text
> v podobě výřezu obrázku (zcela automaticky, aniž bych musel něco
> [...]

Zakreslování domů je, myslím, úplně jiná pohádka. Ta mapa je složená z
částí, které byli kresleny ručně snad ještě za Rakouska Uherska a z částí,
které vznikly renderingem vektorové KM. Nevím také, jak je to s
dostupností vektorové KM. Návaznost na adresní body bych moc neřešil,
jinak moc nevím, jak to udělat. Asi bych ale asi nedělal vlastní GUI, ale
řešil to taky formou pluginu do JOSM, protože s tím umí pracovat asi
nejvíc lidí a už je tam plno nástrojů implementovaných.

> Pro zakreslování domů to bude také zajímavé ... nějaké poloautomatický
> rozpoznávání obrysů, možnost korektur, ověřování na fotomapě, ruční
> zakreslení budov, návaznost na adresní body, ...

Czechadress je určen na manuální dolaďování adres s pomocí databáze MVČR
(tedy byl určen i na hromadné zanášení bodů, ale to teď odpadá).

> [...]
> pohodlně pracovat. Přecijen republika je velká a tak zpracování takové
> velké oblasti dá mnoho práce. Takže investice do co nejpohodlnějšího
> GUI pro práci se vyplatí. Čím jednodušší to bude, tím více lidí se do
> toho zapojí. Určitě jsou lidi, kteří by do toho šli, ale je to na ně
> moc složité. Jak jsem pochopil, tak zatím na tom dělají vlastně jen
> programátoři (nebo alespoň převážně). Přitom je tam spousta manuální
> práce, která z principu programátorské schopnosti nevyžaduje, pokud by
> bylo nějaké rozumné programové vybavení.

Vyřešit poloautomatické rozpoznávání budov z katastrální mapy by bylo
jistě přínosné. Chce to ale prozkoumat všechny možnosti (vektorová KM,
není mi moc jasné jak by to mělo fungovat).

Pak je tady spousta dalších věcí:

-Export mapových značek z Wiki do XML (pro možnosti dalšího vytváření
-Kontrolor relací (seznam relací ve stylu [1] + historie)
-Kontrolor všeho možného co ještě kontrolováno není
-Dodělání paralelních turistických tras ve stylu seznam.cz do Mapniku
(Osmarenderu)
-Další práce na OpenTrackMap
-Další renderery věcí, které ještě renderovány nejsou

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cyklotrasy_v_ČR

--
Petr Dlouhý