[Talk-cz] zákazy odbo?ení v Praze (odli?ovat lze/nelze a smí/nesmí se?)

Stanislav Brabec utx na penguin.cz
Úterý Duben 19 16:09:30 UTC 2011

Ahoj.

Jako čerstvý řidič jsem v Praze narazil na problém různých zákazů a
řidičských chytáků, a zjistil jsem, že na netu neexistuje spolehlivý
zdroj.

Zatímco mapování jednosměrek je celkem slušné (velmi dobré v centru,
horší např. ve Vršovicích), a i konkurenční Seznam a Google mají slušnou
databázi, se zákazy odbočení je to mnohem horší. Navigace na Seznamu má
databázi velmi děravou, a otočku na řízené křižovatce bere za standardní
postup[1], Google je sice na tom lépe, ale i tak má jejich databáze
značné mezery[2]. OSM je na tom zřejmě ještě hůře, navíc některé online
služby zákazy odbočení ignorují úplně. Ve výsledku pak lokalitu podle
krásně vypsané trasy vůbec neprojedete, ani když zkombinujete výstup
všech tří plánovačů dohromady.

Nicméně při jejich mapování mi připadá poněkud nevhodné mapovat stejně
zákazy typu "na silnici zapomněli namalovat šipku"[3] nebo "někdo si
usmyslel"[4] i zákazy typu "projeď jinudy"[5] "zde odbočovat je
sebevražda"[6] případně "tu betonovou zábranu opravdu neobjedete". První
typ zákazu je často porušován, neboť projet s ním danou oblast je mnohem
komplikovanější (a dokonce ani policisté si z něj většinou nic
nedělají), poslední je velmi důrazný.

Nevím, jak jsou na tom jiná města a země, ale v Praze bych skoro navrhl
tag:
violating_is_safe=(yes|partially|no|impossible|use_other_way)

yes = You can safely turn if nor policeman nor city camera is here.
partially = It's possible, but needs extra attention.
no = Not recommended to be violated.
impossible = It's physically impossible to violate the rule.
use_other_way = It would be safe to violate such rule, but other way is
dedicated for this purpose.

Example:
violating_is_safe:left=no
violating_is_safe:straight=use_other_way

P. S.: Když přemýšlím o efektivním mapování, napadá mne následující
postup:
- v autě běží GPS logger a kamera se synchronizovaným časem
- v případě chybného mapování pouze stisknete tlačítko loggeru
- doma pak nějaká utilita promítne část záznamu poblíž místa stisknutí
  tlačítka, a zároveň vás v editoru postaví na místo stisknutí tlačítka

Nevíte o takovém programu?

Reference:
[1] mapy.cz:
    - trasa Záhořanského, Praha -> Karlovo náměstí, Praha
      Program ví, že vyjet musíte doprava. Ale navržená trasa obsahuje
      hned dva přestupky:
      - Na křižovatce u Tančícího domu nelze odbočit doprava (je nutno
        odbočit do úzké ulice na začátku Jiráskova náměstí)
      - křižovatka Mánes: U-turn na řízené křižovatce je obecně zakázán
[2] maps.google.com:
    - jízda rovně z Masarykova nábřeží na Smetanovo nábřeží (nesmí se)
    - odbočení vpravo z Janáčková nábřeží na most Legií (nesmí se)
[3] http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1531050
[4] http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1546554
[5] http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1549266
[6] http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1549263