[Talk-cz] waterway=náhon?

Karel Volný kavol na seznam.cz
Pondělí Leden 9 16:09:50 UTC 2012

Dne Ne 8. ledna 2012 14:03:48, hanoj napsal(a):
> Pro me je "canal" neco jako umely plavebni kanal, rekneme Dunaj-Ryn.

ok, otázka ovšem zněla co s tím, když to zrovna takový "canal" není

> To uplatneni pro nahon je mozne, byt v mych ocich podruzne a
> zanedbatelne.

v pořádku, mě zase nezajímá mapování, cojávím, třeba posedů :-)

> Casto je to v praxi obtizne rozlisitelne i pri hluboke
> mistni znalosti (opravoval jsem ted asi 100 km ruznych vodnich toku).

no já nevím, když se na jezu odpojuje kus řeky, který opodál končí v česlech
pod budovou, tak moc hluboké znalosti nepotřebuju, abych to rozlišil

a pro vodáka je to rozlišení vcelku důležité, neb náhon je typicky nesjízdný,
tudíž není-li uvedeno jinak, jezdí se hlavním korytem - což ovšem nemusí být v
některých případech poznat v místě rozdělení, a když už to vidět je, může být
dost pozdě ... vysoká navigace nebo budovy okolo, není kde zastavit, a proud
nemilosrdně táhne na česla ...

jedno takové místo jsme potkali na horní Svitavě tuším nad obcí Svitávka - z
koryta přes stavidla odbočovalo cosi doprava, to jsme považovali za nějaký
odlehčovací kanál (waterway=drain :-)) nebo něco podobného, pokračovali jsme
"hlavním" korytem rovně, no a pak jsme měli dost co dělat, abysme proti proudu
vypádlovali zpátky

kdybysme měli mapu, kde by doprava byla značená řeka a rovně náhon mizící v
budovách, asi bychom si adrenalinovou vložku odpustili

pravda, voda se jezdí spíš podle kilometráží než podle mapy, ale proč to v té
mapě nemít taky (ostatně, což takhle OSM jako podklad pro průvodce
obsahujícího i mapové listy, že) - a popravdě, při kvalitě současných
kilometráží mimo turisticky nejexponovanější úseky je vysoce vhodné doplňovat
přípravu na neznámou řeku informacemi z map ... kdyby aspoň ta kilometráž na
rovinu přiznala "hic sunt leones", tak si člověk dá bacha, než vjede někam,
odkud není úniku, ale když se tváří, že má řeku popsanou celou, tak se člověk
spoléhá, že by ho neměla čekat nepopsaná past, a pak tohle ... :-/

sorry za offtopic ;-)

> Naturally-formed je problemova definice, pokud jen tak z hlavy placnu
> tak Morava, Svratka, Svitava, Jevisovka maji nemalo regulovane koryto,
> casto uplne jinde nez naturally pred 150 lety.

to je otázka, jak se na to nahlíží - ztotožňuju se s náhledem kolegy, že je
tím míněno, jestli daná věc tekla od přírody nebo ne, nikoli jestli bylo nějak
zasaženo do koryta ... i když ani toto není dokonalé, pokud se podíváme třeba
na Novou řeku (tuto bych uznal za vyjímku, nicméně pokud bychom chtěli být
striktní, raději přežiju tagovat Novou řeku jako canal než nerozlišovat mezi
náhonem a potokem)

K.