[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

Martin Mares mj na ucw.cz
Čtvrtek Leden 26 18:52:06 UTC 2012

Zdravím!

> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/CS:ODbL/We_Are_Changing_The_License
> Fakt nemá cenu to vypisovat každému zvlášť do mailu ;-)

Tato stránka nicméně neříká jednu velmi podstatnou věc, totiž že účinnost
ODbL na dílo veřejně šířené je sporná a nikdy žádným soudem netestovaná.

Jako jeden z důvodů změny licence se uvádí, že CC nefunguje v právním
prostředí, jejichž autorský zákon neposkytuje ochranu databázím. ODbL
se snaží tento problém obejít kontraktem, ale to nemusí nutně fungovat.
Uzavření kontraktu kliknutím na dialogové okno je totiž právně docela
problematická záležitost a rozumnou právní sílu má nejspíš jen v případech,
kdy má uživatel na výběr mezi akceptováním kontraktu a tím, že nebude smět
dílo používat, neboť mu to bez licence autorský zákon zakazuje. Ovšem
pokud se nejedná o dílo autorským zákonem chráněné, není vůbec jasné,
co s ním smím bez přijetí kontraktu dělat. Dost možná cokoliv.

Nejsem právník, ale zatím jsem neviděl žádný právní rozbor, který
by sílu kontraktů tohoto typu potvrzoval.

> Primární motivící je udělat trochu pořádek po právní stránce - viz např.
> co psal vedle Lukáš (LM_1). Je pravda, že tohle opravdu nikoho teď
> zrovna netrápí a trápit nebude dokud se nestane nějaký průser... v
> podstatě jde tedy o preventivní opatření.

Jaký průser by například mohl nastat?

Jak praví staré přísloví: "Co není rozbité, neopravuj."

---

Mně samotnému změna licence nevadí (byť v ní nevidím žádnou výhodu),
co mi vadí daleko více, je dát někomu neomezenou možnost (respektive
omezenou jen velmi vágním způsobem) měnit licenci k mému dílu bez
mého souhlasu. Já se tomu se skřípěním zubů přizpůsobím, ale chápu
lidi, kterým je tento přístup proti srsti a odmítají s ním souhlasit.

Vůbec ovšem nerozumím, jaký důvod vede k mazání dat uživatelů, kteří
se změnou licence nesouhlasili. K čemu je to dobré? Vždyť by stačilo
data v databázi patřičně označit a například je jen odfiltrovat
z některých výstupů.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares                          <mj na ucw.cz>   http://mj.ucw.cz/
"C++: an octopus made by nailing extra legs onto a dog." -- Steve Taylor