[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

LM_1 flukas.robot+osm na gmail.com
Čtvrtek Leden 26 22:09:10 UTC 2012

Tak já se do toho vložím ještě jednou:
Celkem důkladným právním testem v Německu prošla GNU GPL (Haralde
Welte se soudil, viz http://gpl-violations.org/). A celkem jednoznačně
uspěl se všemi nároky (=> typ veřejně nabízených licencí je platný a
vynutitelný). To platí (typově) o CC i ODBL.

To, jestli licence něco chrání nebo nechrání je bezpředmětná debata
(bohužel rozšířená), protože licence v zásadě nic nechrání (rozšířený
omyl tvrdí opak).
Ochrana se zlepšuje v tom, že zatímco teď by musel v případě porušení
žalovat (=jet k soudu v místě žalovaného, platit soudní výlohy,
minimálně dát někomu plnou moc) každý jednotlivý přispěvatel za každou
jednotlivou cestičku - dokázat, že k ní má autorská práva, že byla
porušena a že tím vznikla škoda.
Příspěvky každého uživatele by se řídily jiným právem, právo kterým by
se řídily by záviselo na kolizních normách práva země žalovaného,
obvykle by to bylo právo země (domicilu) přispěvatele. Teoretický
soudní spor by tak měl 10000+ účastníků na straně žalující (zasedání
na sportovním stadionu?), a každý z nich by podle procesních
ustanovení země žalovaného dokazoval, že podle práva jeho země
žalovaný porušil jeho autorská práva. Pokud by nějaký soudce rozhodl
dřív než by spáchal sebevraždu tak by takový sport jistě byl vděčným
tématem mnoha generací právníků.
Nově by toto měla obstarávat OSMF - jedno rozhodné právo (Velké
Británie), jeden silný žalobce.

Data před (zne)užitím chrání zákon. Stejně vlastnictví chrání před
krádeží tak autorská díla chrání před určitými způsoby/druhy užití
(copyright) a podobně pro databáze.
Pokud zákon databázi nechrání, je licence k ničemu.*

Licence (k databázi i k autorskému dílu) může povolit za určitých
podmínek, které by bez licence nebyly možné. Dobrá licence tedy
povoluje právě tolik, kolik chce držitel práv povolit a má takové
podmínky, jaké požaduje. Obecně by každá ze stran měla maximálně
přesně vědět, na čem je.

Licence (nezaměňovat s CT) se mění právě proto, aby bylo jasné (pro
přispěvatele, OSMF, uživatele dat) co smí, co nesmí a za jakých
podmínek a protože obsahuje deklaraci, že přispěvatel neporušuje svými
příspěvky ničí práva.

Řešeným problémem je (obecně) právní jistota, konkrétně možnost
uživatelů s vysokou pravděpodobností určit, jestli je pro ně OSM
použitelná.

Speciálně pro jzvc: data se odstraňují primárně kvůli zavádění CT. Je
to proto, aby byla jednotně licencovatelná od OSMF uživateli a mohla
být brána jako jednotná databáze. Návrhy, ať si uživatelé filtrují
data sami nedává smysl, Taková data nelze dál upravovat - už teď je
problém co s objekty, které upravovalo více lidí, čím dřív se to
oddělí tím líp.

Ještě jednou srovnání s domem: Začnete s pár kamarády stavět dřevěnou
boudu, nic neřešíte. Zjistíte, že místo boudy vám na pozemku (serveru)
vyrostlo obří nákupní centrum. Začnete se zabývat, komu patří a kdo ho
může používat. Zjistíte, že každému patří co přispěl (tady cihla, tam
prkno) a v zásadě není jasné co všechno se tam smí a co ne (CC). Proto
vznikne snaha aby celé centrum patřilo jedné entitě (OSMF) a pomocníci
by mohli většinově rozhodovat o využití (CT), zároveň s tím vznikly
nové podmínky použití (ODBL). Některým se tato změna nelíbí (děkujeme,
odneste si, co jste přispěli, na shledanou) a snahu o odstranění svých
příspěvků chápou jako ničení společného díla. OSMF je v
nezáviděníhodné situaci, kdy je správcem obřího nákupního centra, ale
nemůže s ním celkem nic dělat.

Závěrem: současný stav je dlouhodobě neudržitelný. Raději budu
přispívat do databáze s jasným právním režimem, bez rizika, že moje
editace budou záviset na množství lidí, které neznám.
Lukáš

PS
*Lze si představit inominátní smlouvu typu: kliknutím na tento jediný
odkaz vedoucí ke stažení dat souhlasím s následujícími podmínkami
(uzavření smlouvy), ale to problém s relicencováním neřeší.