[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

Martin Mares mj na ucw.cz
Pátek Leden 27 08:26:40 UTC 2012

Zdravím!

> Jestli mě paměť neklame tak Harald Welte měl plné moci k zastupování
> od ostatních autorů, (jinak by neměl moc šanci uspět). Navíc žalovali
> použití konkrétních programů (a ty bývají v Linuxu malé a
> jednoúčelové).

V Haraldově případě se jedná o projekt netfilter, který má stovky
spoluautorů, takže je nepravděpodobné, že by Harald jakékoliv vyjádření,
natož plnou moc od všech z nich získal.

> Jistě může každý autor žalovat sám za sebe a svou cestičku a kousek
> lesa, ale nemůže žalovat porušení databáze jako celku.

To nemůže, ale Haraldův příklad ukazuje, že i v případě porušení práv
k části díla lze někoho úspěšně žalovat a přinutit ho tak, aby uvedl
své jednání do souladu s licencí.

> ODBL je lepší v tom, že přesněji upravuje problémy okolo směšování
> více databází a následných vykreslených map.

To je zajisté pravda.

> Znovu zopakuji, že připojení libovolné licence neochrání nic, licence
> umožňuje použití ostatním. Žádná licence=>žádné použití.
> Chrání zákony a státní donucení.

Pokud vím, jedním z důvodů vzniku ODbL bylo právě to, že v některých
jurisdikcích zákonná ochrana práv k databázím neexistuje. Toto se ODbL
snaží obejít tím, že se chová nejen jako licence, ale i jako kontrakt.
Pokud v daném právním prostředí není co licencovat (databázi by šlo
i bez licence používat libovlně), snaží se omezení implementovat
kontraktem.

> Navíc dovolávat se
> neplatnosti právního dokumentu na základě něhož něco používám je
> trochu mimo,

Není, pokud jsem v jurisdikci, ve které nejsou databáze chráněny.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares                          <mj na ucw.cz>   http://mj.ucw.cz/
Lottery -- a tax on people who can't do math.