[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

"Petr Morávek [Xificurk]" xificurk na gmail.com
Pátek Leden 27 14:58:46 UTC 2012

jzvc wrote:
> Staci i trivialni cast, proste pokud se nekdo citi poskozen a
> poskozovatel pouziva jeho data, muze ho zalovat.

Žalovat si může kdo chce koho chce za co chce... Otázka je s jakou
úspěšností.

> Nehlede na to, ze pokud
> nekdo vyuzije data v rozporu s novou licenci, muze klidne tvrdit, ze mu
> to jednotlivi prispevatele povolili a sem moc zvedav, jak bude nekdo
> dokazovat opak. Opet nezbude nez se obratit na prispevatele s tim, aby
> potvrdili/vyvratili toto tvrzeni.

Cože?!? Sice, jak už jsem psal, nejsem právník, ale předpokládám, že
"důkazní" břemeno je na straně toho, kdo ta data "zneužívá". Aby je mohl
používat, jak píšeš, tak by musel provést přesně to, co nyní dělá OSMF -
vyžádat si souhlas od všech přispěvatelů.

Nějak se začínám ztrácet v tom, co ti vlastně vadí - mazání dat?
Cílem je v budoucnu publikovat konzistentní geodata pod hlavičkou jedné
entity (OSMF), která jsou chráněná ODbL.
Pro dosažení tohoto cíle je bohužel nezbytné v nějakém bodě odstřihnout
data nekompatibilní.
Dokud se tento krok neprovede, tak např. cestu, která bude tvořena
starými uzly (pouze pod CC) a zároveň novými (pouze pod ODbL), nebude
možné použít ani pod CC, ani pod ODbL.
Pokud by byla nová data dual-license ODbL+CC (což je současný přechodný
stav), tak ODbL verze bude stále "nepoužitelná", narozdíl od CC verze,
která bude kompletní. Tím pádem by se ale po právní stránce nic
nezměnilo - stále bychom byli u OSM pod CC.
Takže jediné, o čem se dá diskutovat je, zda tento krok má smysl a
jestli ODbL (+CT) ochrání databázi lépe než CC. Ale vzhledem k tomu, že
většina z nás postrádá potřebné právnické vzdělání, tak to velmi
pravděpodobně dopadne asi jako když by se slepice v kurníku začli
dohadovat o nadsvětelných neutrinech a narušení Lorentz invariance.

Petr Morávek aka Xificurk