[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

LM_1 flukas.robot+osm na gmail.com
Pátek Leden 27 15:48:51 UTC 2012

Rád bych reagoval na příspěvek Martina Mareše, do vznikající hádky
bych se nerad vměšoval.
Do hloubky jsem se zabýval případem Welte v. D-Link, kde tři autoři na
Haralda Welte práva ke svým programům (msdos, msdosfs, initrd, mtd)
převedli, právě proto, aby mohl žalovat. U ostatních sporů
předpokládám podobný model (žalobu jen na jednotlivé moduly), i když
jsem je tak podrobně nestudoval.
rozsudek: http://www.jbb.de/urteil_lg_frankfurt_gpl.pdf

Práva lze samozřejmě vymáhat i pro porušení části celku, ale není to
tak účinné. Zrovna u OSM navíc je přispěvatelů řádově víc než u jádra
Linuxu.

Licence je forma kontraktu (licenční smlouva). To, že je často chápána
jako jednostranný akt na tom nic nemění.
V jurisdikcích kde nejsou práva k databázi ani copyright vynucovány
asi těžko nějaká smlouva něco změní, i když představitelné to je (stát
nechrání databáze, ale vynucuje smlouvy).

Doteď byla diskuze o potřebě změny (podle mě existuje) ale ne o jejím
konkrétním provedením (k němu mám výhrady). Naprosto souhlasím, že by
měla být delší doba, kdy nové příspěvky budu přijímány jen od
přispěvatelů s odsouhlasenými CT a zároveň by měla být poměrně dlouhá
doba (rok), kdy bude stanoven jasný mechanismus určení kompatibility
licence a bude možné problematické oblasti napravit (API bude posílat
jen kompatibilní prvky, editované objekty budou muset být celé
kompatibilní), aby v okamžiku zveřejnění mapy pod ODBL byla ztráta
minimální (nulová nebude).

@Petr Morávek: Důkazní břemeno v licenčních sporech je (Evropa,
Severní Amerika jinde si tvrdit netroufnu) na žalobci, ten musí
dokázat, že má práva k tomu co žaluje a že žalovaný je nerespektuje.
Ten se pak může bránit dokázáním, že má právní titul k užívání dat
(uzavřenou licenční smlouvu). Prohlášení, že to má od "někoho jiného"
bez dalšího důkazu by neuspělo

Lukáš Matějka (LM_1)