[Talk-cz] značky na map1.eu

Marián Kyral mkyral na email.cz
Pondělí Květen 20 06:16:20 UTC 2013

---------- Původní zpráva ----------
Od: Karel Volný <kavol na seznam.cz>
Datum: 20. 5. 2013
Předmět: Re: [Talk-cz] značky na map1.eu

"zdravím,

> Nicméně to, že dopravní značky jsou všude víceméně stejné je výsledkem
> dohody mezi státy. A myslím, že podobná dohoda ohledně map neexistuje.
> Takže když na to přijde, každý si může vybrat symbol, jaký se mu zlíbí.
> To že se na mapách používají podobné symboly je rozhodnutím vydavatelů
> map.

samozřejmě, otázkou ovšem je, čím se ta rozhodnutí řídí - jestli třeba někdo

dbá na to, aby se ta mapa lidem dobře používala

nu a já mluvím právě o té uživatelské přívětivosti - ostatně sám si dáváš
příklad, složité hledání v nápovědě asi moc přívětivé není, ale kdybys tu
značku znal, protože "se používá všude", tak bys asi hledat nemusel, a tedy
bylo by to přívětivější, ne?
"

Bohužel neznám všechny značky. Proto je snadno přístupná legenda důležitá.
Ovšem na mapy.cz s tím nehodlají nic dělat. Legenda zůstane ukryta v
nápovědě a basta.

"
> To ale neznamená, že použití odlišných symbolů automaticky znamená,
> že jsou horší.

pokud to vyznělo, že tvrdím něco takového, tak to jsem určitě říci nechtěl

zaužívanost je pouze jedním z parametrů "kvality" daného symbolu, který
navíc
nemá vždy stejnou váhu

nicméně je tady jistá souvislost, ty oblíbené symboly jsou léty prověřené a
vyladěné, aby z mapy vyčnívaly a pokud možno se mezi sebou příliš nepletly
"

S tímhle souhlasím. Ale třeba rozcestník moc standartizovaný není. Seznam má
značku rozcestníku, Shocar černé "+", mtbmap mají nejaký podivný pidi symbol
(dlouho jsem si nebyl jistý, co to vlastně je).

"
pochopitelně, někdy je to zase na úkor srozumitelnosti pro toho, kdo v hlavě

ten značkový klíč nemá ... a tady se zas můžem bavit o rozdílu mezi papírem
monitorem, poněvadž na monitoru můžeš dělat triky s průhledností nebo
spolýhat, že při jiným zoomu se ta značka přestane tlouct s objektama okolo,

atd., takže si můžeš dovolit návodné obrázky místo schematických symbolů

jenže tady zase narážíš na limit zpracování informací mozkem - konkrétně
například obdélník ležící na železniční trati identifikuju podstatně
rychlejš,
nežli nějakou malůvku, u který není jistý jestli leží na trati nebo na
silnici
když jsou těsně u sebe, a která vypadá jak autobus zpředu, ale není to
autobus, sbíhaj se tomu pod kolama koleje ...
"

Myslel jsem, že kritizuješ autobusy, ale problém je ve vlacích. Tam bych se
taky přimlouval za černý obdélník na trati, ale klidně by i mohla být parní
mašinka. Ta by byla móc pěkná :-D

A souhlasím s tím, že by mohly být značky více výraznější. Pokud černá není
černá, ale šedá a i ostatní barvy jdou do šeda, tak tím přehlednost trpí.
(Alespoň dle mého názoru).

Marián

"
K.