[Talk-cz] český addr:housenumber

Jakub Těšínský j na kub.cz
Pondělí Březen 17 22:38:24 UTC 2014

Vážení spolumapeři,

už asi dva roky mě na české OSM štve jedna věc, takže jí sem napíšu a
ačkoli jsem učinil poměrně rozsáhlý výzkum, tak se obávám, že se mi
nedostane sluchu prostě protože jsou zábavnější věci k řešení (import
RUIAN apod). No ale zkusím to, ono se to totiž váže také k adresám.

Cituji z wiki "Klíč addr:housenumber
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Key:addr:housenumber>=* by měl
poskytovat takovou hodnotu, aby byla lidsky srozumitelná a zároveň dům
jednoznačně určovala. Žádné striktní formalizované požadavky neexistují,
... " pod to bych se podepsal.

Bohužel doporučené tagování nereflektuje tento popis, takže v
housenumber ve velkých městech je nejnepřehlednější forma zápisu typu
1246/19. Je pravda že je to formální způsob udávání adres v ČR, ale do
tagu housenumber se to podle mne absolutně nehodí. Jde o to, že
addr:housenumber má ještě jedno významné užití a tím je že (narozdíl od
streetnumber, provisionalnumber, conscriptionnumber) je to /co se
zobrazí na mapě/. Jasně že v OSM je jedna ze základních pouček
"netagovat pro render", ale šedivá je teorie a zelený strom praxe. V
každé zemi je značení a číslování trochu jiné, takže renderery (mimo
těch vázaných na menší lokalitu) nemají šanci zohledňovat lokální
formáty s čímž jim housenumber pomáhá. Vlastně dává lokální komunitě
šanci si určit, jak to bude značeno na mapách. O nic jiného nejde,
všechny informace jsou např. v ČR obsaženy v jiných tagách (fujslovo)
housenumber je /jen/ jejich složenina. Ale bohužel ta nejdůležitější.

Proč se mi to zdá nepřehledné? Prostudoval jsem spoustu papírových a
elektronických map a v absolutní většině případů (a zřejmě z dobrého
důvodu) se na mapách ve velkých městech uvádějí orientační čísla,
protože to je přesně jejich význam - čísla sloužící pro lepší orientaci
lidí. Tam kde nejsou třeba vůbec neexistují. Nejsem kartograf a grafik,
takže vám neřeknu žádnou poučku, ale tohle (ulice v Kotcích)je prostě
špatně:

uvádím nejčastější renderer, ale mohl bych klidně pokračovat u jiných,
ale nechci vás zahltit. Klidně se podívejte na jakoukoli papírovou
kartografy udělanou mapu na tohle místo a nikdy tam nic takového není.
Někdy dokonce mapy udávají jen rohová čísla, ale to už je zase věc,
která je na rendererům a dá se udělat obecně. To že by kvůli Čechům
někdo z housenumber parsoval orientační číslo (nebo ho čet ze
streetnumber) se čekat nedá.

Schválně se podívejte na výše uvedeném obrázku na ulici "Perlová" a "28.
října" kde jsem schválně vyeditoval podobu, jak by podle mě měla vypadat
pro normální lidi použitelná mapa. Schválně zkuste co nejrychleji najít
adresu "28. října 7" a pak  "V Kotcích 7", "Perlová 6", "V Kotcích 6"
atd atd.

Koukněte se na tenhle kus Plzně:

nikomu kdo není fanda OSM nevysvětlím že tohle je mapa podle které by se
chtěl orientovat. Je to prostě totálně nepřehledné.

Jak jsem řekl, bohužel se obávám, že namám šanci změnit to co "se"
prostě jednou ujalo (asi v dobré víře to neposoudím), protže prostě
existuje něco jako "prfesionální" slepota, ale zkuste se nad tím prosím
aspoň trochu zamyslet. Hodně se snažím OSM propagovat mezi lidmi a
takovéhle věci vždycky vzbudí i u laiků úsměv --- zazní něco jako "zas
ňáký spatlaný free/open řešení od nějakech programátorů" ... a zapnou
google na svejch IFounech. Je mo to docela líto a to je možná jediný
důvod proč jsem se k tomuhle mailu odhodlal.

Jakub