[Talk-cz] castle_type ... tvrz?

Karel Volný kavol na seznam.cz
Úterý Březen 25 11:24:32 UTC 2014

Zdravím,

už je to skoro měsíc co jsme diskutovali, jak tagovat středověké tvrze ...

Při dotazu "jak se to sakra řekne anglicky" jsem byl odkázán na
https://en.wikipedia.org/wiki/Motte-and-bailey_castle

přičemž česká verze článku - https://cs.wikipedia.org/wiki/Motte - jmenuje
jako příklady to, o čem si např. hrady.cz myslí, že jsou tvrze (až na pár
nevýznamných vyjímek(*)); shodou okolností jsem zrovna byl na Mstěnicích, a
podle tamních infotabulí to je "tvrz", slovo "motte" se tam nevyskytuje ...

Je mi trošinku proti srsti navrhovat až tak neznámý a odborný pojem, ale zdá
se, že je to asi jediná možnost, jak to tagovat "mezinárodně" (tj. anglicky).
Ostatní pojmy mohou sice v souvislosti s populárními hrami evokovat velmi
přesné představy, co to má být, ale realita je taková, že ty významy
dostatečně vyhraněné nejsou, a především všechny jsou primárně vojenské,
přičemž význam tvrzí byl sídelní.

Problém je, že tento pojem ale nepostihuje některé vesnické tvrze (o kterých
by se dalo říct, že jsou "bailey bez motte") ... Tady bych si vypomohl opisem,
na který jsem narazil ve výkladu pojmu "fortalice", a to "fortified house".
Obávám se, že blíž už se asi nedostaneme ...

Takže navrhuju dvě nové hodnoty tagu "castle_type" -

"motte" - tvrz s terénními úpravami odpovídající popisu motte-and-bailey,
příklad Tasov ( http://www.hrady.cz/?OID=1046 )

"fortified_house" - opevněné sídlo ve vsi bez charakteristického terénního
členění, příklad Domašín ( http://www.hrady.cz/?OID=4295 )

hm?

K.

(*) později přestavěno na hrad - anglické zdroje jako takový příklad dávají
Windsor