[Talk-cz] Hlášení chyb RUIAN přímo z JOSM

Petr Souček soucekp na atlas.cz
Čtvrtek Květen 1 19:49:35 UTC 2014

Dobrý den,

po přečtení dalších příspěvků jsem se rozhodl nejdříve některé věci
vyjasnit, abyste věděli a pochopili, jak je to s daty RÚIAN.

---

Z jakých zdrojů vznikl RÚIAN?
  Základní registr nevznikl "na zelené louce", ale údaje do něj byly
namigrovány z různých zdrojů (zdroje jsou také uvedeny v ZZR). Zákonem
stanovenými zdrojovými daty pro prvotní naplnění ISÚI/RÚIAN byly: Informační
systém katastru nemovitostí (ISKN), Územně identifikační registr adres
(ÚIR-ADR), Registr sčítacích obvodů (RSO), Databáze dodacích míst  České
pošty (DDM), Registr komunálních symbolů (REKOS) a Základní báze
geografických dat (ZABAGED). Například zdrojem adresních míst byl výše
zmiňovaný ÚIR-ADR.

Jak probíhá aktualizace údajů v RÚIAN?
  Aktualizace probíhá průběžně ve dvou agendových informačních systémech
(AIS), kterými jsou ISKN a ISÚI. Editorem v ISKN jsou katastrální úřad,
respektive katastrální pracoviště. Editorem v ISÚI jsou ČÚZK
(http://www.cuzk.cz), ČSÚ (http://www.czso.cz/), obce a stavební úřady
(nejen obecné stavební úřady, ale i speciální, vojenské a jiné stavební
úřady, viz jejich seznam na
http://www.mmr.cz/getmedia/60165ee1-89b7-4d6f-9286-9f33af95456c/Prehled-stav
ebnich-uradu-a-jejich-cinnost.pdf). Editory jasně definuje ZZR
(http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111).

Jaký je vztah mezi RÚIAN, ISÚI a ISKN?
  ISÚI a ISKN jsou editační agendové informační systémy pro RÚIAN, jejichž
prostřednictvím se editují data v RÚIAN a je v nich uchována historie
jednotlivých prvků (která není obsahem RÚIAN, tam jsou jen aktuálně platné
údaje).

Jaké stavební objekty jsou evidované v RÚIAN?
  V RÚIAN jsou evidovány následující stavební objekty (SO) (viz ZZR §29) -
dokončená budova zapisovaná do katastru nemovitostí České republiky (dále
jen "katastr nemovitostí") nebo jiná dokončená stavba, která se do katastru
nemovitostí nezapisuje, ale bylo jí přiděleno číslo popisné nebo evidenční,
pokud slouží k ubytování lidí nebo k podnikání nebo jiné ekonomické
činnosti. Tzn. v RÚIAN jsou evidovány některé SO, které nejsou v ISKN
evidovány - jsou to např. provozovny v podchodech metra, podzemní prostory,
atd.

Evidují se v RÚIAN historická data?
  Obsahem RÚIAN jsou pouze aktuální a platná data. Historie se vede v ISÚI a
ISKN.

Jaké údaje se evidují v RÚIAN o stavebních objektech?
  Základní údaje o stavebním objektu (typ, číslo, vazba na část obce, vazba
na městskou část, vazba na parcelu a definiční bod, technicko-ekonomické
atributy, způsob využití) se vedou v ISÚI. Další údaje (polygon) se vedou v
ISKN.
  Vzhledem k tomu, že údaje o SO se vedou ve dvou informačních systémech,
navíc jsou do nich zapisovány v různých časech (SO je nejdříve zapsán do
ISÚI a až po nějaké době /až se vlastník dostaví na KN/ je zapsán do ISKN) a
na různých místech, musí docházet k jejich spárování.
  Z výše uvedeného vyplývá, že některé SO nemusí mít v RÚIAN dočasně
geometrii a to v době než dojde k zápisu budovy do ISKN. Zároveň některé SO
nemusí mít v RÚIAN geometrii pořád, neboť se jedná o stavební objekty
neevidované v ISKN.

Může existovat v RÚIAN adresní místo bez vazby na stavební objekt?
  V RÚIAN nemůže existovat adresní místo, které nemá vazbu na stavební
objekt. Zároveň každý číslovaný stavební objekt musí mít minimálně jedno
adresní místo. Vzhledem k tomu bylo nutné při úvodní migraci dat z ÚIR-ADR v
některých případech automatizovaně vytvořit "fiktivní" stavební objekt. A to
v těch případech, kdy byla v ÚIR-ADR vedena adresa, která neměla svůj obraz
v RSO a ISKN. Některé z těchto SO už nemusí existovat a to v současné době
prověřují na příslušných stavebních úřadech. Může se jednat o SO, kterým
říkáte "duch".

Probíhá v RÚIAN čištění a kontrola dat?
  Kontroly dat a jejich čištění probíhá od samého vzniku registru. Je to
časově náročná akce, která může trvat několik let. K tomuto konstatování mě
vede osobní zkušenost s kontrolou a čištěním dat v ISKN, kterému se
dlouhodobě (od roku 2005) věnuji jako člen expertní skupiny ČÚZK.
  Kontroly dat v RÚIAN jsou zveřejněné na
http://www.cuzk.cz/Uvod/Produkty-a-sluzby/RUIAN/3-Overeni-uplnosti-a-spravno
sti-udaju-ISUI-RUIAN/Kontroly-dat-ISUI-RUIAN/Kontroly-dat-ISUI-RUIAN.aspx a
jsou zde podrobně popsány i postupy pro jejich opravu. Bohužel někteří
editoři se tomu nevěnují - nechci polemizovat nad tím, jestli nechtějí a
nebo opravdu nemají čas.
  Od spuštění ISÚI (srpen 2011) se nám povedlo, respektive našim editorům,
vyřešit cca 100 tisíc adresních míst, které původně neměly lokalizaci, tj.
definiční bod.

---

Problém s evidencí jedné budovy s vchody a více budov vedle sebe.
  Na tento problém jsme již narazili a řešíme jej v první instanaci na
"našich" katastrálních pracovištích, kde mají za úkol zkontrolovat zápis
budov, jejichž obraz v ISÚI/RÚIAN je zapsán jinak. Prostě v ISKN je zapsáno
jako jedna budova s částmi budov a v ISÚI je zapsáno jako n samostatných
budov. Případně obráceně, kdy je v ISKN více budov a v ISÚI je to jako jeden
samostatný SO s vchody.

Polygon budovy versus polygon parcely
  Polygon budovy a parcely spolu úplně nesouvisí, respektive nemusí se
jednat o totožný polygon. V některých případech to tak být může, ale
rozhodně to není pravidlem. Polygon budovy může být menší, v tom případě je
obrys budovy vyznačen vnitřní kresbou v ISKN. V některých případech naopak
může budova ležet na více parcelách a tím pádem bude polygon budovy větší
než polygon jedné parcely.
  Polygon budovy vzniká v ISKN, tj. je výsledkem zeměměřické činnosti, z
velké většiny se jedná o geometrický plán.

Katastr nemovitostí versus ZABAGED
  ISKN zachycuje právní stav věci, tj. např. jsou v něm zapsány ty budovy, u
kterých splnil vlastník zákonnou povinnost a donesl na katastrální úřad
podklady pro zápis budovy do KN. Pokud tuto povinnost nesplnil, tak v ISKN
tato budova nebude. V ZABAGED naopak tato budova bude. Ale zase je potřeba
vzít v úvahu, že aktualizace obou systémů probíhá také jinak. ZABAGED je
aktualizován dávkově, naopak ISKN je aktualizováno průběžně.

Chybná geometrie u SO (např. dvůr místo budovy)
  Není nutné posílat správnou geometrii. Polygon se generuje automatizovaně
v ISKN z hranic parcel a vnitřní kresby a to již pracovníci na KÚ/KP musí
udělat sami. Musí k tomu vypracovat neměřický záznam (něco jako geometrický
plán).

---

Co se týče přebírání chyb a jejich následné řešení musím nejdříve projednat
s kolegy na ČÚZK, vymyslet nějaký jednoduchý ale na druhou stranu robustní
systém. Vzhledem k dovoleným na začátku května nechte mi prosím trošku času.
Určitě se Vám ozvu s návrhem řešení.

Petr Souček