[Talk-cz] Hlášení chyb RUIAN přímo z JOSM

Petr Souček soucekp na atlas.cz
Neděle Květen 18 21:04:49 UTC 2014

Dobrý den,

můžete mi prosím poslat lokalitu, kde se nachází Vaše chata 34/1034? Já bych
se na to detailně podívat, jak to tam vypadá. K ostatním otázkám a odpovědím
na ně se dostanu v průběhu týdne. Byl jsem služebně mimo republiku, tak se
mi zde nahromadila agenda.

Přeji pěkný zbytek neděle a nebo spíš začátek pracovního týdne :-)

Petr Souček

-----Original Message-----
From: Petr Vejsada [mailto:osm na propsychology.cz]
Sent: Tuesday, May 13, 2014 9:05 PM
To: OpenStreetMap Czech Republic
Subject: Re: [Talk-cz] Hlášení chyb RUIAN přímo z JOSM

Dobrý den,

i já jsem si dal na čas s odpovědí. I po takto celkem dlouhém čase jsem
trochu na rozpacích, co k tomu napsat. Budu se teď věnovat jen tomu, čím se
aktivně zabývám v OSM, tedy importu adresních míst. Budovám (stavebním
objektům) se budu věnovat jen do té míry, do jaké SO souvisejí s adresami.

Nejprve chci poděkovat za obsáhlé vysvětlení procesů, jak data vznikají a
jejich toku. K tomu, co snad chápu - chápu důvody, proč musely být vytvořeny
fiktivní SO při migraci z ÚIR-ADR. Chápu, že vedle těchto fiktivních SO
reálně existují i skutečné SO, ke kterým ta adresní místa z ÚIR-ADR patří.
Chápu i to, že nemusí být snadné spárovat fiktivní SO s těmi reálnými.
Přestávám chápat v momentě, že ty reálné SO mají také svoje adresy a tyto
adresy jsou buď zcela odlišné a nebo se liší o násobky tisíce - fiktivní SO
má číslo evidenční 1034 a reálný má číslo evidenční 34, případně naopak.
Toto přeci nemůže být náhoda, neboť se jedná, jak už jsem psal, odhadem o
desítky tisíc případů. Navíc to není věc, která vznikla až s RUIAN. V OSM
tyto dvojité adresy buď byly a nebo nebyly, ale vždy u nich byla poznámka
'Nekonzistence KM a DB' či tak nějak podobně. Neznám přesně historii těch
importů do OSM a tak se k tomu nemohu přesněji vyjádřit.

V RUIAN tedy teď jsou reálné a fiktivní SO (bez ohledu na to, zda mají či
nemají hranice). Bylo by více než vhodné, aby ty fiktivní SO byly nějakým
způsobem označeny. Dnes to mohu odhadovat například podle počtu vyplněných
polí. Mám-li dva SO milimetr od sebe, přičemž jeden má popsaný způsob
vytápění, způsob využití, počet bytů, pater atd. a ten druhý tyto údaje
nemá, odhaduji, že ten druhý neexistuje. Oba tyto SO mají své adresní místo.
Zde už není snadné rozlišit, které je skutečné a které je fiktivní. To z
toho důvodu, že fiktivní SO, které byly vytvořeny za účelem převedení adres
do RUIAN, mohou být navázány na reálná adresní místa.

Otázka: Může být naopak reálný SO navázán na fiktivní adresní místo? Toto si
nedokážu odpovědět.

Snažím se maximálně vyhnout se sarkasmu, ale malou dávku si přeci jen
neodpustím:

Máme zahradní chatku 4x4 metry a uvnitř této chatky leží duch, tedy
definiční bod jiného SO. Jsou oba tyto SO reálné? Na tuto otázku si troufám
odpovědět s vysokou mírou pravděpodobnosti: ne, oba tyto SO nejsou reálné.
Toto musíte vy řešit celé roky? (píšu 'vy', nikoli 'Vy'; mám tím na mysli
instituci, kterou zde, alespoň v mých očích, zastupujete). Fiktivní SO,
které byly do RUIAN zavedeny v souvislosti s přebíráním dat z ÚIR-ADR jsou
fiktivní, není to tak, že některé z nich už možná neexistují. Neexistuje a
nikdy neexistoval žádný z nich a tedy to není třeba zkoumat.

Ta adresní místa typu 34 x 1034 - to je to, co mě teď nejvíce zajímá. Které
z nich je vymyšlené a které je skutečné? Lze to nějak poznat? Nebo snad mají
být obě tyto adresy reálné? Jedna zahradní chatka a dvě adresy? Jak toto
vzniklo?
Proč to tam je?

K ostatním chybám v RUIAN - import adres už je za polovinou, což je dobře a
na druhou stranu i škoda - byla to příležitost, kdy se někdo z OSM komunity
dostal k problematickým místům a byla možnost je hlásit. Mapování samozřejmě
nekončí a i po dokončení importu adres budeme mapovat dále a objevovat
chybnou geometrii budov, více budov na sobě apod. Sice nemohu mluvit za
všechny, ale troufám si odhadnout, že systém, který by umožňoval snadno
hlásit chyby na příslušné pracoviště vytvoříme. Potřebujeme však vědět, co
potřebujete vy, takže se těším(e) na ten návrh řešení.

--
Zdraví
Petr Vejsada