[Talk-cz] imaginarni mesto

Miroslav Suchý miroslav na suchy.cz
Středa Listopad 11 19:51:35 UTC 2015

Dne 11.11.2015 v 10:26 Peterova, Vera napsal(a):
> Je možné, že by se taková chyba na OSM dostala, že editace neprochází ani minimální kontrolou?

Tak na to bych si dovolil odpovědět já. Neb o tom něco vím. :)

V OSM není žádná okamžitá kontrola. Kontrola je ponecháná na komunitě
lidí co mapu používají, tj. je-li někdo vandal,
tak si toho někdo dřive nebo později povšimne. A statisticky vzato je
vandalů méně než lidí co to opravují.
Takže ta konvergence jasně směřuje ke spravné mapě.
Samozřejmě se na krátkou dobu mohou objevit artefakty, které nejsou
žádoucí a které by ve firemním produktu neměli být. A soudě dle
vašeho emailu je to, to co vás zajímá.

OSM je *projekt*, ten se neustále vyvíjí a nemá žádné cílé - tj. co musí
být hotovo zítra, za měsíc nebo příští rok. Tempo
vývoje je proměnné, kvalita může být také proměnná.

Zahraniční mapy.cz je *produkt*. Něco odvozené z projektu OSM. Má své
cíle (a produktové manažery). A mělo by mít svou
kvalitu.
Firmy které vytváří produkty z open source projektů si rozhodnou v
nějaký okamžik vzít ten projekt (v našem případě OSM
data) a zkopírují si je k sobě a pracují na stabilizaci.
V rozumných firmách to znamená sadu automatizovaných testů plus nějaká
ruční práce QA. Např. že cesta z bodu X do bodu Y je stále stejná (tj.
nikdo nepřerušil silnici).
Na problémy na které při stabilizaci narazíte si opravíte ve svých
datech a i datech OSM. Ale už si nestahujete aktualizaci OSM k sobě,
protože byste si mohli stáhnout nějaký jiný vandalismus.
Pak máte určitou míru jistoty že ve vašem produktu jsou rozumná data (a
že vám např. nechybí celá Vídeň).

Takže my jako komunita se budeme snažit aby se to neopakoval (ban toho
uživatele), budeme pracovat na dokumentaci, získávání mapperů a vlastním
mapování.
Vy jako firma která využíváte data OSM, byste se měli zaměřit právě na
tu kontrolu.
Pak na tom budeme profitovat jak vy tak i my.

Mirek Suchý