[Talk-cz] Labe-Elbe meeting - shrnutí

Miroslav Suchý miroslav na suchy.cz
Neděle Říjen 9 09:08:25 UTC 2016

Ahoj,
právě se vracím z Labe-Elbe setkání v Drážďanech
   https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Elbe-Labe-Meeting
a tady je malé shrnutí:

* Česko bylo překvapivě dobře zastoupeno, byly jsme tam 4 - z celkového
počtu asi 23 lidí.

* ráno (byl jsem tam jenom v Sobotu) jsem povídal o našem mapování
turistických tras.
   http://miroslav.suchy.cz/presentations/2016-OSM-LabeElbe/
   mj. tam padlo, že by také měli zájem někam ukládat fotky rozcestníku.
Že by bylo možná zajímavé nabídnout tu Mariánovu aplikaci celosvětové
komunitě.
Vyřídil jsem poselství o Mapy.cz, že kdo zmapuje mimo ČR (ideálně v
příhraníčí) alespoň 100 km, tak dostane od Seznamu hezkou powerbanku
(viz předposlední slide mé přednášky). Předpokládám, že to samé může
platit i pro nás všechny. Takže pokud někdo zmapujete aspoň 100 km
turistických tras, tak pošlete odkaz na changeset na OSM.org buď mě nebo
Pavlovi Zbytovskému a my to přepošleme na Seznam.cz a můžete dostat
tuhle hezkou powerbanku.

* Pak povídala Sarah - autorka waymarkedtrails.org. Zaujal mě například
její návrh přejměnovat klasifikaci iwn na icn, nwn na ncn. (c jako
continental). Uváděla příklad, kdy stezka přes Apalačské pohoří je
tagovaná jako rwn, protože přece nejde přes hranice státu, takže není
iwn (international). A přitom je dlouhá 3000 km. Naproti tomu pár
kilometrů dlouhá cesta mezi dvěma evropskými státy je tagovaná iwn.
Pro ni (a pro její render) je to prostě jenom příznak důležitosti trasy,
tzn. iwn se zobrazuje už při malém zoomu, kdežto lwn až při hodně
velkém. Takže když jsem se ji ptal jak by to mělo být u nás, tak malé
naučné stezky a spojky jako lwn. Rwn by měly být cesty co neopouští
nějaký region. Ten přitom nemusí být administrativně vyhraněn, ale např.
ohraničen turisticky zajímavou oblastí (např. česko-saské švýcarsko,
krkonoše, apod.). A zbytek co vybočuje z regionů tak jako nwn. Icn/iwn
by v našem případě měli být akorát superrouty jako IML.

* Po obědě měl přednášku Daniel, který pracuje pro Mapbox na OSRM
(routovací engine). Povídal o některých problémech (např odlišná
pravidla pro pohyb na kruhových objezdech v různých zemích) a některých
nedávných vylepšení. Např. o řazení do pruhu, tak aby se při
následujícím odbočení nemusel zbytečně přejíždět z pruhu do pruhu.
Ukazoval zajímavou mapu:
   map.project-osrm.org/debug
kde je renderovaná maximální možná rychlost, která je odvozená z tagů a
s kterou počítá OSRM při kalkulaci cesty. Takže pokud vás někdy OSRM
potáhne zvláštní cestou, tak se zde můžete podívat zda někde na té
hlavní cesta není nějaký úsek s velkou penaltou.
Později jsme se s ním ještě bavil osobně a ukázal mi API k OSRM
    https://github.com/Project-OSRM/osrm-backend/blob/master/docs/http.md
kde si můžeme udělaj jednoduše nějaké lokalní QA a každý den se
dotazovat na desítky či stovky spojení mezi několika městy. Např.
Praha-Brno, Brno-Zlín apod. A výsledný čas by se neměl měnit, pokud ano,
tak to může ukazovat na nějaký problém v špatném tagovaní (např. jak byl
cca před půl rokem na cestě Brno-Uh. Hradiště).

Pak jsem se bavil v malé skupince o nových zařízeních. Dozvědel jsem se
o projektu Sweep (googlujte Sweep kickstarter), velmi levný LiDAR, který
zmapuje vaše okolí, takže k GPS souřadnici můžete přiřadit, kde na té
ulici vlastně jste (uprostřed, na kraji). Jestli tam je chodník, jak
velký... Plus to je samozřejmě využité pro indoor mapování. Zatím k tomu
samozřejmě není žádný user-friendly soft.
A taky o
   indiegogo.com/projects/the-world-smallest-precision-gps
Systém používá jednu GPSku jako base, a pak další jako "rover". Roverů
můžete mít více. Komunikují mezi sebou a dosahují tak dohromady více než
1cm přesnosti. Bohužel je to stále docela drahé (450 Euro).

No a večer jsme šli do hospody.. a co se dělo v Las Vegas, zůstane v Las
Vegas :)

Mirek