[Talk-cz] Skoleni Brno

Vladimír Slávik slavik.vladimir at seznam.cz
Sat Feb 25 23:34:03 UTC 2017

Ahoj,
v pátek proběhlo avizované školení na magistrátě v Brně. Pokusím se
nějak shrnout co se dělo.

Účast za OSM: Vop, Tomáš Novotný, Vladimír Slávik
Účast za magistrát - cca 10 lidí (kdo?)

Mirka Suchého, který to celé domluvil, nakonec sklátila nemoc a přehodil
to celé překvapivě na mně den předem ve 22:00, takže moc přípravy
neproběhlo. My přítomní jsme to zachraňovali jak se dalo; bez Vopa by to
asi původní cíl nenaplnilo (IMO), jelikož byl zřejmě jediný spojovací
článek s předchozími jednáními.

Neškolili jsme ve smyslu přispívání do OSM (jako mapery nováčky), ale
spíše se snažili vysvětlit co jsme, co máme, co nabízíme, jak to
funguje, co si přejeme, co můžeme dělat spolu. První čtvrtina se snažila
sledovat určitou logickou kostru témat, pak Vop doplnil to "soft" co my
technici nezvládali, poslední třetina byla víceméně řízena dotazy.
Nadpoloviční většina publika měla smysluplné dotazy svědčící o
nadpolovičním pochopení :)

Závěr... těžko definovat. Rozešli jsme se s pocitem, že přítomní
úředníci mají představu kdo jsme, jak fungujeme a jakou hodnotu nabízíme
veřejnosti i jim. Mimo to se Vop opakovaně jasně vyslovil že pokud mají
s osm vážné úmysly, bylo by prima mít u nich na to technika a manažera.
Nic konkrétního jsme ovšem nedomluvili.

Pro úplnost je tu výpis všeho co si pamatuji, bez nároku na nějakou
časovou posloupnost:

Co z naší strany všechno zaznělo nebo bylo demonstrováno, ať plánovaně
či ne:
- základní pojmy světa osm a vztahy mezi nim - komunita maperů,
databáze, renderer, mapa na webu
- jaký máme datový formát (body, cesty, tagy, relace), všechno na
hromadě (bez vrstev)
- jak pomocí tagů vzniká popis "co to je", konvence (úzus) a možnost
vlastních tagů, dokumentace na wiki
- minimální demonstrace "raw" dat v editoru - čáry, tagy, co to znamená
- co vše může být výstupem pro veřejnost - různé mapy (rendery), klikací
POI, 3d, turistické trasy, rozcestníky, ...
- komunita maperů vs. pasivní konzumenti = obojí jsou veřejnost = právo
na státní (veřejná) data
- co chceme - úplnost dat, kvalita
- co nabízíme - validace dat v terénu
- motivace maperů, jak ji vyrobit nebo zvýšit
- možnosti importu dalších databází versus vzájemná synchronizace s nimi
- licence, právní problémy a odkud kam dosáhnou napříč řešením, attribution
- vandalismus a chybné změny, sledování změn v datech, historie, nápravy
atd.
- problematika identifikovatelnosti "něčeho" v osm, mísení dat dalšími
editacemi - potřeba ref=*
- import poštovních schránek jako příklad ověřování dat z oficiální
databáze v terénu
- turistické rozcestníky jako příklad vazby obrázků v podružné db na osm
data
- demonstrace standard api vs Overpass Turbo s příkladem autobusových
zastávek na 30 sekund
- osm jako společné místo/formát pro výměnu dat

Dotazy pracovníků magistrátu (odpovědi jsou většinou již zahrnuté výše):
- jaké je API? (viz standard & Overpass)
- použití OSM versus Google Maps, lock-in
- praktické metody integrace dat z nějaké hypotetické databáze a zpětné
synchronizace (OJOJ!!!)
- jak zajistit aby data v osm nepřestala existovat?
- jaký je proces schvalování nových tagů?
- jaká je pravděpodobnost že data "importu" v terénu skutečně někdo oběhá?
- jak byste si představovali praktickou komunikaci s námi (Vop: jeden
manažer a jeden technik)
- je možné mít u odpadkových košů i obrázek? (<- téma odpadkové koše)
- náročnost výměny dat ("máme paní která posunuje kontejnery na mapě pro
firmu s odpady")
- problematika práv, povolení
- proč vám nemůžeme dát ortofoto? (ano čtete správně - oni by asi
chtěli, problém je jinde)
- jaké datové sady vás zajímají?
- ...

Plno si toho nepamatuju, doplňte mě prosím kdo tam byl se mnou.

Hezký večer!
Vláďa