[Talk-cz] německé, v reálu nepoužívané názvy - patří do name:de? old_name:de? Jinam?

Jan Martinec jan na martinec.name
Čtvrtek Červen 29 12:57:18 UTC 2017

Ahoj,

omylem jsem si přepnul OsmAnd do němčiny...a skoro jsem se nemohl
zorientovat - Brückchen U-Bahn, kde to je? Sjezd na Königsaal, kam? ;)

Neboli - většina místních jmen existuje v češtině a v němčině, ale
německé názvy se mimo historický úzus prakticky nevyskytují (obdobně
jako se už téměř nepoužívá český název Saská Kamenice a.k.a.
Karl-Marx-Stadt ;)), natož v terénu. Jinými slovy, existuje pár měst,
kde se ten německý název používá (Brünn, Pilsen, Budweis, Prag - obvykle
tam, kde je fonetická i vizuální podobnost s českým), ale šipku na
Neuhaus, na Freudenthal ani na Reichenberg jsem už nezažil.
Podle OSM ale takto _značená_ místa existují, viz Overpass:

[out:json][timeout:25];
(
   node["highway"="motorway_junction"]["name:de"]({{bbox}});
);
// print results
out body;
 >;
out skel qt;

Co s tím?

U tří typů jmen mám jasno, u dalšího polojasno, a v jednom nevím:

V čem mám jasno:
- fabulace-podle-slovníku vyházet (např. "Töpfern" - v tereziánském
katastru i v archivních textech je Hrnczirz, dnes Praha-Hrnčíře), míchat
fikci do reálných map je cesta k velkým a bolestivým revertům.

- neexistující infrastrukturní názvy netagovat vůbec. To je případ té
stanice pražského U-Bahnu jménem Brückchen - jako název stanice i jako
dopravní prostředek to existuje výhradně v OSM, OTG nikde. To je podle
mě nejen zbytečné, ale dokonce škodlivé: ta stanice se tak nikdy
nejmenovala, nikde se na to neodkazuje, a uživatele mapy to
dezorientuje. Obdobně dálniční sjezdy etc.: sice je to podle
historických názvů, ale ten objekt má jedno uživané jméno, a to v
češtině; "in 200 Meter Ausfahrt Aussig nehmen" nikomu nepomůže, protože
se sjezd jmenuje (a je popsaný) "Ústí nad Labem". To je téměř stejně
fiktivní tagování jako ten předchozí případ.

- názvy památek etc. jako problém nevidím (např. 20 jazykových mutací
Karlova mostu)

Polojasno:
- historické oficiální názvy (Aussig, Reichenberg) bych přesunul do
old_name:de; vyhledávat se podle toho dá, ale netluče se to s aktuálním
územ. (u větších měst to ještě tolik nevadí, ale Augezd? Co je Augezd?
Souvisí to nějak s Újezdem?)

A pak tu jsou věci jako jména ulic, a to je asi problém sám o sobě; tam
vůbec nevím - třeba pro uživatele v azbuce má smysl
transliterace/překlad name:ru, ale na druhé straně name:de jsou v ČR
vyloženě historické názvy bez úzu - jeden obrázek vydá za tisíc slov:
https://cloud.githubusercontent.com/assets/917239/17104290/855d76ee-5282-11e6-9524-7c11bce10e05.png