[Talk-cz] Zkusenosti s openstreetcam vs mapovani rychlosti na silnicich

majka majka.zem+talk na gmail.com
Sobota Srpen 25 16:40:06 UTC 2018

On Sat, 25 Aug 2018 at 16:37, Marián Kyral <mkyral na email.cz> wrote:

> Ahoj,
> co jsem na to koukal, tak se dělají normálně fotky, ale ukládají se jako
> video. Což ve výsledku znamená méně dat, protože se ukládají jen rozdíly
> oproti minulému snímku a tak nahrávání vydrží i na delší trasy.
>
> Kdysi jsem zkoušel jak Mapillary tak OpenStreetCam, ale nebyl jsem moc
> spokojený s kvalitou. Na těch našich děravých cestách se mi prostě
> nedařily ostré snímky :-(
> Stačí když je trochu pod mrakem a fotky jsou rozmazané:
> https://openstreetcam.org/details/21411/64/track-info
> [...]

TL;DR:
Používej autokameru / akční kameru. Lepší mobil nebo světlejší objektiv to
nevyřeší, gimbal ve všech případech taky ne, problém v zatáčkách tam
zůstane i tak, pokud se trefíš do blbé chvíle focení.

Velmi ukecaně dále.

Technická poznámka: Mapillary taky dělá fotky, veškeré zpracování také
funguje u jednotlivých fotek, až na servru to přepočítávají do pohledu
známého třeba z Google Streetview.

Bohužel, ten problém kombinace mobil + české silnice + focení z pohybu
(auto nebo ještě hůře kolo) je jinde než v kvalitě objektivu, potažmo v
dostupném světle (i když to trochu pomáhá). Ve valné většině případů nejsou
ty fotky rozmazané z důvodu chybného zaostření nebo máznuté kvůli dlouhému
času focení, přestože to tak na první pohled vypadá. Doporučuji zájemcům
prohlédnout část "Distortion effects" na anglické wiki
<https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter#Distortion_effects>.

Nevím o foťáku v mobilu který technicky nemá tenhle typ závěrky (dokonce
většina (bez)zrcadlovek a část kamer ho má taky, protože je levnější).
Proto jediné definitivní řešení je používat buďto autokameru, nebo akční
kameru, které z principu musí tenhle problém technicky vyřešit - tj.
většinou exponují celý obrázek najednou.

V autě je to méně viditelné - vibrace mobilu se dají potlačit, pokud se
nejede po extrémním tankodromu, a to pomocí pevného držáku a současně
fungujícího odtlumení pomocí tlumičů a pneu. Navíc řidič většinou jezdí po
lepších silnicích. Ani tak problém nezmizí, pokud se fotí z pohybu
(analogicky tomu, pokud se fotí/snímá z pevného místa pohybující se
objekt). To je ten problém máznutých snímků v zatáčkách - protože pokud
fotím "přímo na komoru", ten efekt se na oko potlačí.
Za solidního počasí se pak fotky postižené tímhle problémem sice vyskytnou
taky, ale viditelný je jen občas. Běžné zpracování je pak záhodno projít
sekvenci a odmazat ty rozmazané - takže ne že problém není, ale schová se.
Lepší objektiv - tedy to, co se považuje za kvalitnější foťák v mobilu - v
téhle situaci nepomůže.

Na kole je situace komplet ztracená, protože se vibrace odtlumit nedají,
lítá celé kolo, navíc do všech stran. Trochu jsem to naťukla při poslední
debatě k cyklostezkám. V kombinaci s tristním stavem krajnic, pravého
poloviny pruhu silnice nebo horší kvality silnic nižších tříd nebo lesních
/ polních cest celkově je výsledkem, že poměr rozmazané (tedy postižení
efektem rolling shutter) x použitelné je přesně naopak než v autě - slušně
použitelná fotka je tak jedna z pěti, či deseti, na rozsekaném úseku není
použitelné nic. Navíc až na fotkách je vidět řezání zatáček, i když si
dotyčný myslí, že ze všech sil drží kolo rovně a jen točí řidítky.
Paradoxně pro účely Openstreetcam/Mapillary by bylo vhodnější z kola slézt,
vést ho a používat ho jen jako pojízdný stativ. Pokud se jede po stejně
kvalitním asfaltu, z auta bude použitelných fotek víc než z kola.

Jmenovitě Mapillary navíc ještě technicky nastavuje focení takovým
způsobem, že ten efekt je ještě silnější než by nutně musel být - pokud
jsem fotila sekvence pomocí jiných aplikací a ISO a čas závěrky nastavovala
ručně, problém tam byl taky, ale dal se trochu omezit.

Majka