[Talk-cz] reportáž ČT o navigacích

majka majka.zem+talk na gmail.com
Pátek Srpen 31 13:31:59 UTC 2018

On Fri, 31 Aug 2018 at 15:09, Miroslav Suchý <miroslav na suchy.cz> wrote:

> To je otázka. Příjezd k chate by mel byt znacen highway=service s
> prislusnym surface= (gravel nebo ground).
>
> U nas by meli byt highway=track neroutovatelne, protoze na lesni a polni
> cesty je vjezd ze zakona/vyhlasky zakazan. Ovsem rozlisit to lze dost
> tezko - viz nedavne diskuze zde (polni cesta v obci nemuze existovat,
> nebo asfaltove lesni cesty v lese).
>
> Ovsem v takove africe je highway=track uplne luxusni cesta pro 4WD a
> mela by byt routovatelna. A pred pul rokem ji Maps.me urcite neroutovalo
> (pro mne, bohuzel).

> [...]

Průser je, že default nebere žádná navigace, pokud je specifický pro danou
zemi.

Druhý průser je, že osobně netuším, jak u některých cest na místě odlišit,
kdy se jedná o highway=track,  highway=service nebo highway=unclassified.
Všechno tohle totiž může vypadat opticky naprosto stejně, pokud není
označeno navíc značkami či jinak uzavřeno a nevidím tomu konec. Navíc jsem
(možná nesprávně) přesvědčená, že "polní / lesní cesta" je účelová
komunikace jako každá jiná. Vjezd je tam dovolen, pokud to není v uzavřeném
areálu nebo zakázáno jinak (značkami / vyhláškou obce / kraje).

Navíc v těchhle třech kategoriích (track/service/unclassified + residential
v obcích) máme bordel v datech.
Pod heslem "kovářova kobyla chodí bosa" jsem si všimla až tenhle týden, že
aktivní mapper před pár lety změnil všechny "highway=residential" o šířce
jednoho pruhu v naší obci na "highway=service". Pravda to samozřejmě není,
je to stejná ulice jako všechny ostatní, jen tam zkrátka scházela ta šířka
a povrch je tam standardně rozbitý asfalt nebo betonové panely. Navigace si
to přitom občas usnadňují a highway=service berou jako access=destination.

V menších obcích (spíš osadách) je i hlavní průjezdová komunikace (podle mě
unclassified) označená jako track, ačkoli nikam do pole či lesa nevede,
normálně jde z jednoho většího města přes tyhle vesničky / osady / ... do
druhého většího města, případně dokonce spojuje dvě okresní města. Nechci
napadat Pražáky, ale připadá mi to jako promítání do dat jejich představy o
tom, jak by jaká kategorie silnic měla vypadat ;) Přitom stačí zajet na náš
"divoký jih" a nestačili by se divit.

Osobně bych "track" považovala v Čechách za routovatelné, jen s tím, že
bych tam (pokud není jinak označeno + chybí tracktype) předpokládala
nezpevněný povrch. Přístup bych opravdu výslovně omezovala přes access.

Majka