[Talk-cz] Wikikonference - možná spolupráce Wiki(dat/pedie/media/...) s českou OSM komunitou

xkomczax na centrum.cz xkomczax na centrum.cz
Sobota Prosinec 1 21:20:44 UTC 2018

Ahoj,

právě jsem se vrátil z Olomouce z české Wikikonference, což je pro
neznalé něco jako SotM CZ pro nás. Byla tam spousta zajímavých a
užitečných přednášek (do tří týdnů by měly být online), ale hlavní
přínos byl pro mne v možnosti potkat lidi z komunity, hlavně ty co
pracují s Wikidaty. Z diskuze o možné spolupráci se vykrystalizovaly
následující okruhy:

1) Wikidata by si z OSM ráda vzala:

- fotky z Fody (před uploadem na Commons by bylo třeba vytvořit položky
na Wikidatech (souřadnice a další info by se vzalo z OSM), následně by
se k nim nahrály fotky a poté se zpětně tyto položky propojily s
rozcestníky v OSM)

- křížky + kapličky + požární stanice + ... (ve Wikidatech drobné
sakrální stavby spíše nejsou než jsou - s výjimkou těch chráněných NPÚ)

- rybníky z dibavodu (zajímají je pouze rybníky větší než X, kde X by se
ještě vykomunikovalo a které mají jméno) - ideálně i s dibavod ID (o
tom, že data jsou z importu skoro deset let starého jsem jim říkal, prý
nevadí)

- hranice katastrálních území (v GeoJSON formátu - ideálně skript, který
je rovnou nahraje na Commons a propojí s položkou Wikidat)

- mají nápady na vedení bakalářek/diplomek s GIS tématikou (např. je
položka X v hranicích Y, kde Y je GeoJSON, který je uložený na Commons
(ano, Commons je schopno ukládat data v GeoJSON formátu a relativně
běžně se tak děje)), ale nikoho, kdo by je vedl (což OSM komunita má)

2) OSM by si z Wikidat rádo vzalo:

- polohu objektů, které jsou již komplet (nebo téměř komplet) ve
Wikidatech (kostely, památné stromy, památky NPÚ (!!!), ...)

- v roce 2019 by měla být uvolněna datová sada se školami (otázka,
zda-li tam bude jenom sídlo školy nebo i školní budovy)

- mapování podle fotek z Wikimedia Commons (místo, na které se ukládají
fotky co se používají na Wikipedii a příbuzných projetech) - co jsem se
bavil se všemi co se tím zabývají, včetně "hlavního fotografa" Packy,
tak mapovat z těchto fotek je naprosto v pořádku (nicméně žádný právník
tam nebyl aby mi to potvrdil, ale argumentace se mi zdála přesvědčivá)

3) další poznámky:

- začíná se rýsovat strategie celosvětové Wikimedia foundation a vypadá
to, že jedním ze silných témat bude partnerství s podobně laděnými
organizacemi (což OSM bezesporu je)

- s tím souvisí možnost stát se sympatizujícím členem Wikimedia Česká
republika (což může být fajn volba až spolu navážem spolupráci jak to
přátelství formálně utvrdit)

- zvou nás na jejich srazy (Praha, Brno), já je pozval na kvartální pivo
;-)

- v květnu 2019 se koná v Praze celosvětový hackaton vývojářů Wikidat.
Očekávají se tři stovky lidí (pamatuji-li si to dobře), určitě by se tam
dalo nacpat i něco s mapami/OSM (ale bylo by dobré dopředu vědět co
přesně by to mělo být)

Toť asi vše, snad jsem nic neopoměl.

Jirka Komárek