[Talk-cz] Mapy.cz a OSM data v CZ (a jinde)

majka majka.zem+talk na gmail.com
Sobota Prosinec 22 12:08:14 UTC 2018

On Sat, 22 Dec 2018 at 09:51, datastory <honza na datastory.cz> wrote:

> Hele asi by nebylo marný se hned ze začátku spojit s lidma, co tohle v
> Česku zastřešujou: Otevřený data [1] má na starosti Michal Kubáň na
> Ministerstvu vnitra. Tam potom spadá i geoinfostrategie [2], v rámci který
> jsou i otevřený geodata, tu řídí Eva Kubátová.

Nechala bych všechny přípravy až na leden, počítám že do konce roku ani
mezi námi nebude moc klidu.

Ohledně jednání k otevřeným datům: nebylo by řešením, pokud se bude s
těmihle lidmi jednat, otevřít problém licence jako takové? Tj. to, že
doporučované licence nejsou pro OSM kompatibilní, a pro "data do mapy"
potřebujeme licenci jinou? Respektive (pozor, nejsem právník) - nevztahuje
se na většinu toho, co nás zajímá náhodou tohle
<https://opendata.gov.cz/%C5%A1patn%C3%A1-praxe:nadbyte%C4%8Dn%C3%A1-licence>?
Protože si nedovedu představit, že třeba seznam zastávek MHD, kamer nebo
lamp veřejného osvětlení je autorské dílo
<https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121#p2>. Pro ty, co ta otevřená data
poskytují je určitě jednoduší pro jistotu tu licenci plácnout, než zkoumat,
jestli jí to vůbec má mít.

Dobře se mi do toho kecá, u nějakých souvislých vyjednávání v Praze nemám
šanci být...

Svojí pomoc můžu nabídnout bez dalšího jen ve věcech, které se dají dělat v
podstatě odkudkoli bez vázání se na konkrétní místo.
A k tomuhle problému, protože věřím, že by se nás našlo i víc:
Což takhle někdy v lednu dát dohromady "plán boje" s tím, co by to přesně
představovalo. Definovat jednotlivé dílčí kroky, označit k nim nároky na
člověka, který by se tím zabýval (nutné jednání v Praze / v místě XXX /
možné odkudkoli / nutnost znalosti XXX ) a někam to vyvěsit, aby se mohli
zapojit i ostatní.

Pořád ještě tohle vše neřeší situaci, kdy dané město/obec na OpenData
zvysoka kašle, takže v podstatě není o čem jednat, a dělá jen to, co po
nich nutně vyžaduje vyhláška. Tam jsou ale údaje, které nám nepomůžou
(smlouvy/zakázky/personál/...)
Když jsem prohlížela ty vzorové plány, mohlo toho být k mání hromada -
seznam zastávek / seznam kamer / parkovacích automatů/zón / knihoven a já
nevím co ještě. Pokud to ale obce nemají jinde než ve svých mapových
aplikacích ... "nejsou (to) OpenData" ... z toho uvedeného odkazu, bude
obrovský problém z nich cokoli vylámat. Jediná jihočeská otevřená data jsou
seznamy zastávek, zveřejněné krajem. Takže tady všude máme dvě možnosti -
buďto dotyčné vyzvat, aby ty údaje opravdu dávali jako otevřená data
(univerzální, ale bude extrémně dlouho trvat, protože je to pro ně práce
navíc, a nic je k tomu vlastně nenutí), nebo ukázat na konkrétní data -
třeba zveřejněná na stránkách obce jako informace pro občany a zahlásit
"tohle bereme tak jak je", a jednat o souhlasu s použitím, pokud je tedy
vůbec třeba (viz úvod). Můj osobní názor je, že pokud obce / kraje nic
nenutí ta data poskytovat a sami nemají zájem, otevřená data nikdy pořádně
k dispozici nebudou. I pokud jednorázově něco dohodneme, udělají to jednou
jen proto, aby byl klid, a v budoucnu budeme pokaždé muset jednat o
aktualizaci.

Majka