[Talk-cz] Knihkupectví a kavárna v jednom

xkomczax na centrum.cz xkomczax na centrum.cz
Pondělí Listopad 26 09:31:06 UTC 2018

Že by se místo modelu klíč=hodnota (současný stav, všichni známe) použil
datový model Wikidat, kde je možné ke každému "klíči" přidat větší
množství hodnot, tyto hodnoty je možné dále nezávisle na sobě zdrojovat,
datovat (ve smyslu "přiřadit jim datum") a mezi sebou dále odkazovat.

V praxi by s tím šlo dělat to, co se tu řešilo: tento node je hospoda,
která má otevírací dobu Pondělí - Neděle 12:00-22:00 a zároveň je to
lezecká stěna, která má ale otevřeno pouze Pátek-Neděle 18:00-22:00.
Node má (pro obě dvě hodnoty) webovou stránku stenavhospode.cz a je
součástí velké nadnárodní společnosti "Chlastej a lez". (tohleto by šlo
udělat i se současným modelem, ale musí se pro to používat tolik
"berliček", že je žádný zpracovatel dat není schopen pojmout - v
současnosti je v OSM přes 70 000 (!!!) různých tagů -
https://youtu.be/q602O9VGy3A?t=7674 , o "jednoduchosti" práce se
superrelacemi ani nemluvě).

Dále se to řešilo v rámci OpenHistoricalMaps, kde chceš mít jeden
element (např. Římská říše), která však v průběhu doby mění své
parametry (hranice, jednotlivé provincie do ní spadající, ...), dále
různé státy vznikají, zanikají a na jejich základech vznikají
nástupnické státy (ČSR -> ČR a Slovensko), ...

Hlavní výhodou datového modelu Wikidat je jeho pružnost, čitelnost boty
i lidmi a OBOUSTRANNÁ propojitelnost s dalšími zdroji běžícími na tom
samém software (viz třeba https://www.youtube.com/watch?v=nwTstz6F5Qo
mluvící o propejení Wikidat se "soukromou" instancí softwaru Wikibase,
na kterém Wikidata běží).

Zkrátka datový model Wikidat má samé výhody, jedinou, avšak zcela
zásadní věcí je: jak by překlopení něčeho tak velkého jako je OSM
proběhlo? (konzumenti dat, nástroje na různé konverze a zpracování OSM
dat, editory, wiki, kde je vše popsáno, a hlavně samotní mappeři).