[talk-cz] Překlady pro iD s KeepRight

Marián Kyral mkyral na email.cz
Pondělí Leden 14 05:46:02 UTC 2019

---------- Původní e-mail ----------
Od: Petr Vozdecký <vop na seznam.cz>
Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org>
Datum: 13. 1. 2019 23:49:09
Předmět: Re: [talk-cz] Překlady pro iD s KeepRight
"
"s takovýmhle přístupem by se vlastně v autoškole nemělo používat slovo
'volant', ale něco jako 'to kolo vevnitř', ve vodáckém oddíle nikoli 'pádla'

ale 'prkýnka', v bance ne 'hypotéka' ale 'zvláštní půjčka na bydlení' a tak

dál, ne?
"

Karle, zkus se na to podívat pohledem někoho, kdo začíná. Já sám si
vzpomínám, že pro mě byly zrovna nesrozumitelnosti v terminologii v mych
zacatcich v roce 2007 duvodem, proc jsem se k OSM otocil zady.

Pavel (Zby) s tím má obrovské zklušenosti - zažitý překlad (především
"cesta") je natolik matoucí, že v úplně prvním kontaktu nováčka s realitou
české terminologie mapování (bez které se neobejde na wikipedii apod.) v něm
dokáže vytvořit natolik zmatený první dojem, že ten může být bez debaty
příčinou toho, že ten člověk v dalším objevování OSM prostě nepokračuje.

Vím, že zkušeným mapperům se to zdá být jako malichernost, ale těm, pro
které jsou v prvních dnech (i déle!) pojmy node, way a tag (a probůh ještě
ta relace!) nekonečným vesmírem, který zaplňuje celý mozek - těm bezkolizní
či intuitivní překlad jen prospěje. A tím i nám všem.

"

Na druhou stranu, v dnešní době *všechny* lidské činnosti používají zažitou
a pro nováčka zpočátku nesrozumitelnou terminologii. Namátkou: elektronika,
modelařina, fotografování...  Takže tohle není jen specifikum OSM. A nováček
se s tím stejně musí, dříve či později, popasovat. Stejně tak je velkou
výhodou alespoň základní znalost angličtiny.

vop