[talk-cz] Jízdní řády a linky MHD

Mikoláš Štrajt strajt9 na seznam.cz
Úterý Říjen 1 20:37:00 UTC 2019

Zdar,
probíraly se tu teď linky MHD. Vzhledem k tomu, že se o danou tématiku
zajímám, tak zkusím shrnout, jaký je stav:

Pro ČR existuje tzv. Celostátní informační systém o jízdních řádech. Jeho
data byla po letech bojů Chapsu se Seznamem více méně otevřena pro širokou
veřejnost. Celou tu historii si můžete přečíst na wiki - https://cs.
wikipedia.org/wiki/Celost%C3%A1tn%C3%AD_informa%C4%8Dn%C3%AD_syst%C3%A9m_o_
j%C3%ADzdn%C3%ADch_%C5%99%C3%A1dech

Data najdete zde - ftp://ftp.cisjr.cz/ - nicméně (pokud vím) neobsahují
žádné geografické informace, tj. pro OSM jsou v podstatě k ničemu.

Pro nás zajímavější jsou data ve formátu GTFS - z těch se totiž dají
vytáhnout jak jízdní řády, tak poloha zastávek a přibližná trasa linek.

Krásně to má zpracované Praha  - viz https://pid.cz/o-systemu/opendata/

Ještě jsem to našel pro Liberec - https://www.dpmlj.cz/opendata

Další město už jsem nenašel, ale kde se dá hledat spojení na Google maps,
tak to místní DP nebo IDS umí vygenerovat.

U některých měst jdou sehnat alespoň seznamy zastávek, viz Plzeň:

https://opendata.plzen.eu/dataset/gis-doprava-mestska-hromadna-doprava-
zastavky-mhd

* * *

Co se týká zobrazování - já mám rozepsanou prohlížečku jízdních řádů. Viz
http://jizdnirady.svita.cz/pid (zrovna včera jsem tam nahrál data)

Pavel Machek má nějaký vyhledávač, ale netuším jak moc je to použitelné -
https://gitlab.com/tui/tui/tree/master/timetab/

+ jde říct, že když máme GTFS tak už jsou použitelné různé opensource
nástroje

* * *

A co se týká importu dat do OSM:

Kdyby byl zájem, můžu napsat nějakou aplikaci, která tahle GTFS data
předádět na nějaký GeoJSON nebo něco podobného a my to pak budeme moci
importovat/opisovat podobně jako se to dělá např. s poštovníma schránkama.
Nicméně NECHCI být ten, kdo to bude překlikávat, zas tolik času nemám (ani v
zimě :-D).

--
Severák