[talk-cz] Mapovani MHD was Re: SotM deníček - den třetí

<0174 V0174 na v0174.net
Pondělí Září 30 08:00:52 UTC 2019

Ahoj,
ona je podle mě hlavní otázka, jak přesně potřebujeme vědět, kudy to
"opravdu jezdí".
Příklad - několik let jsem dojížděl z vesnice do blízkého města. Autobus
měl dané zastávky a obvyklou trasu, ale pokud byla kolona, jel jinudy. Což
znamená ve všední dny třeba polovinu spojů (ve špičce jich jezdí víc). Pak
je tam úsek, kde se dá jet buď kratší trasou, kde jsou po cestě semafory,
nebo delší bez semaforů. Většina řidičů jezdí tou delší, ale jsou řidiči,
kteří raději jedou tou kratší - pokud trefí zelené na semaforech, je to
rychlejší.
Myslím si, že podobné stavy jsou poměrně běžné a zažil jsem je i na jiných
linkách. A vzhledem k tomu, v jakém stavu relace silniční hromadné dopravy
v ČR jsou, tak mi zjednodušení relací jen na zastávky přijde jako dobrý
krok - alespoň jako varianta. Protože jen ta linka zmíněná výše má několik
variant sama o sobě a zmapování všech variant + neoficiálních variant (Jak
zjistíme tu oficiální? Musí existovat? Musí mapper spojem jezdit pár týdnů,
aby zjistil varianty? Co když se oficiální a reálná liší?) je určitě
alespoň na hodinu pro zkušeného mappera. Příměstských linek jsou u větších
měst desítky. A pak se překope křižovatka a řidiči pojedou jinudy...
nemyslím si, že máme kapacity a chuť to udržovat.

Jiná věc je železnice, kde je podle mého názoru důležitější vědět "vlak
jede tudy" - i kvůli přejezdům apod. - osobní vlaky na tratích u nás tvoří
zásadní část dopravy, narozdíl od autobusů na našich silnicích. Navíc je to
jednodušší na mapování, protože strojvůdce se předpokládám nemůže
rozhodnout "dnes pojedu tudy".

Vojta

pá 27. 9. 2019 v 19:55 odesílatel jzvc via talk-cz <