[talk-cz] Změny v mapě pro ochranu přírody

Miroslav Suchy miroslav na suchy.cz
Čtvrtek Prosinec 10 10:03:44 UTC 2020

Dne 09. 12. 20 v 17:45 Antonin Tuma via talk-cz napsal(a):
> Dobrý den,
>
> obracíme se na vás jako na provozovatele mapy OpenStreetMap.
>
> Velmi bychom vás prosili o některé změny v mapě, jelikož údaje resp. značky v mapě navádějí veřejnost do míst, která
> jsou jí z důvodu ochrany přírody a z důvodu dodržování zákona zapovězena.

Dobrý den,
moc děkuji za podnět. Rozumím vaší snaze o ochranu přírody a pokusím se vám vyjít co nejvíce vstříct. Obávám se ovšem,
že to není možné tak jak byste chtěl. OpenStreetMap (OSM) se řídí těmito pravidly při mapováni:
  https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Jak_mapujeme
z těchto pravidel vypichuji:
  Když máte pochybnosti, tak také zvažte "pravidlo co je vidět v terénu": mapujte svět tak, jak může být pozorován
někým, kdo je na místě fyzicky přítomen.

Takže pokud něco v reálu existuje (např. vchod do jeskyně, cesta), tak to mapujeme. Občas dostáváme požadavky ve stylu
"nechceme aby se o tomto vědělo". To bohužel není pro nás relevantní argument. OSM je týmová práce stovek tisíc lidí po
celém světě a jenom v ČR je několik tisíc mapperů. A i kdyby některý z nich odstranil některý mapový prvek, tak pokud je
daný mapový prvek vidět v reálném světě, tak velmi brzy jiný mapper tento prvek přidá zpět. Tohle se děje velmi často.
Mnohokrát jsme to v komunitě diskutovali a vždy byl závěr, že mazání prvků z mapy, které existují ve skutečnosti je
špatná cesta. A odstraňování prvů z mapy, které existují v reálu považujeme za vandalismus mapy.

Co můžeme udělat a co udělám, je že přidáme atributy, že cesta nebo objekt je nepřístupný nebo, že tam platí zákaz
vstupu. Ale OSM je primárně poskytovatel dat a není pod naší kontrolou jak se takové atributy zobrazí uživateli a zda je
bude respektovat.

Jako příklad map, které tohle značení respektují mohu uvést
   http://mtbmap.cz/#zoom=17&lat=49.305321&lon=16.68135
kde vidíte Hviezdoslavův chodník vykřížkovaný, což značí zákaz vstupu.
Naopak Carto, což je defaultní render nasazený na openstreetmap.org to zobrazuje jako trochu světlejší cestu než
normální cesty. Což není moc viditelné

>  1. výmaz celé trasy Hviezdoslavova chodníku v NPR Býčí skála, protože zde značená cesta byla již před lety zrušena a
>     pokutovaní návštěvníci se vymlouvají na váš mapový zákres,

https://www.openstreetmap.org/way/852142960#map=17/49.30628/16.68200
Tato cesta již má attribut
  access=no
Pokud je cesta stále viditelná v terénu, tak více udělat nemohu.

>  2. výmaz cesty od jeskyně Kostelík na vyhlídku Krkavčí skála v NPR Býčí skála, protože zde značená cesta byla již před
>     lety zrušena a pokutovaní návštěvníci se vymlouvají na váš mapový zákres,

Odstranil jsem z ní turistickou značku a přidal jsem tag
  access=no
https://www.openstreetmap.org/way/251991020

>  3. výmaz vyhlídek Ruský kříž a Krkavčí skála v NPR Býčí skála, protože pokutovaní návštěvníci se vymlouvají na váš
>     mapový zákres,

Bavíme se o:
  https://www.openstreetmap.org/node/2581213034
  https://www.openstreetmap.org/node/3672719362
Obávám, že tady moc udělat nemohu (kromě toho, že vyhlídka u Ruského kříže byla v mapě dvakrát a jednu z nich jsem
smazal). Ta vyhlídka tam reálně je. Cesta k ní je označena jako nepřístupná. Což vystihuje reálný stav.

>  4. výmaz názvů Ruský kříž a Partyzánská jeskyně (ideálně i značek) v NPR Býčí skála, protože pokutovaní návštěvníci se
>     vymlouvají na váš mapový zákres,

Opět ty objekty v reálu existují a zcela zjevně mají tyhle názvy. Doplnil jsem k Partyzánské jeskyni
  access=no
https://www.openstreetmap.org/node/3672719361

>  5. výmaz názvu jeskyně Koňská jáma (ideálně i značky) v NPR Vývěry Punkvy, aby název nelákal k návštěvnosti.

Jeskyni ani její název nemažu, protože ta jeskyně tam reálně existuje. Přidal jsem tag
  access=no
což značí, že jeskyně je nepřístupná.
https://www.openstreetmap.org/node/5792782997

> Je perfektní, že třeba jeskyni Rytířskou v NPR Vývěry Punkvy a k ní zrušenou cestu nezveřejňujete.
To není záměr. Ale spíše nedostatek mapy. A obávám se, že se to v budoucnu změní.

> Výhrady máme ke značce ohniště, kterou používáte, ale to nechám na jiný podrobnější rozbor po prostudování vaší mapy.
>
> V případě dohody rádi nabídneme obohacení vaší mapy jinými značkami a místy.
>
> Děkujeme za pochopení a jsem s pozdravem

Já vám rozumím a chápu vaši snahu chránit přírodu a moc mě mrzí, že z mé odpovědi budete nejspíše zklamaný.
Abych vám mohl více pomoct, tak jsem zkusil napsat dvou největším zpracovatelům dat z OSM aby něco udělali s
vykreslováním zakázaných cest:
  https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/3645#issuecomment-742409048
  https://github.com/mapsme/omim/issues/14052

Pokud narazíte na turisty, kteří se v dané oblasti pohybují a vymlouvají se na mapový zákres, tak by mi pomohlo,
kdybyste zjistil jako mapu používají. OSM je ve skutečnosti jenom poskytovatel dat a zákres (rendery jak mi říkáme)
poskytují různí poskytovatelé na které nemáme úplně vliv. Jsou jich desítky až stovky.

Pokud byste měl dotazy k tomu jak u nás probíhá zpracování dat, tak vám je rád zodpovím buď tady, nebo na mém telefonu
603 775737 nebo (jsa z Brna) se za vámi rád stavím do Blanska.

S pozdravem
	Miroslav Suchý