[talk-cz] Mapa bývalého Pozemkového katastru na CUZK.cz?

Petr Hluštík phlustik na gmail.com
Úterý Leden 19 20:31:56 UTC 2021

*Dobrý den/ahoj,dovolím si trochu širší úvod k dotazu dole: Jedno z mých
osobních “témat” pod OSM je dohledávání a dokumentace pozůstatků obcí
zaniklých po 2. světové válce po vysídlení jejich německých obyvatel v
regionech bývalých Sudet, kde některé obce byly cíleně zničeny brzy po
válce (v pohraničním pásmu, ve vojenských výcvikových prostorech), jinde
později po neúspěšných pokusech o dosídlení opuštěných obcí, jinde zanikla
nebo zpustla “jen” část domů, ale i historicky zajímavé objekty (kaple,
hřbitovy, boží muka). Kombinuji historické prameny s historickými mapami a
hledáním v terénu. Dokumentace zaniklých obcí je ovšem ztížena tím, že v
rámci likvidace byly také smazány příslušné parcely z katastrální mapy.Před
pár lety jsem objevil jako skvělý zdroj mapu bývalého Pozemkového katastru
(PK). Zprvu jsem byl nadšen, že ji ČÚZK poskytuje jako vrstvu (rst_pk) své
WMS
službyhttps://www.cuzk.cz/Katastr-nemovitosti/Poskytovani-udaju-z-KN/Webove-mapove-sluzby-pro-katastralni-mapy-(WMS-KN).aspxMoje
nadšení ale rychle ochladlo, když jsem zjistil, že vrstva je dostupná jen
na malé části území. Pak jsem objevil server cirkevni-restituce.cuzk.cz
<http://cirkevni-restituce.cuzk.cz>, který neposkytoval WMS, ale aspoň
souřadnice v klikaném bodě. Jeho provoz byl ovšem k 31.12.2020
ukončen.Zkusil jsem kontaktovat ČÚZK nejprimitivnějším způsobem jako
jednotlivec na helpdesk na cuzk.cz <helpdesk na cuzk.cz> s žádostí o
znovuzpřístupnění WMS vrstvy rst_pk pro nekomerční použití - s výše
uvedeným zdůvodněním - celoplošně nebo alespoň v regionech bývalých Sudet,
kde se nachází naprostá většina zaniklých obcí. Moc velké šance jsem si
nedával, byť se dle mého nejednalo o poskytnutí nových podkladů, atd.,
pouze o “odmaskování” existující WMS vrstvy.Tak jsem aspoň připsal větičku,
že jsem schopen získat oficiální podporu regionálních občanských spolků,
které pečují o památky pozůstalé po zaniklých obcích.Asi vás nepřekvapí, že
moje žádost byla šmahem stručně zamítnuta. Mne samotného překvapilo, že
nějaký “robot” smazal prostředních 60% žádosti, kde bylo zásadní zdůvodnění
(dokumentace zaniklých obcí) a nechal jen první a poslední odstavec.
Odpověď byla “slepencem” několika zřejmě již dříve použitých odpovědí, tj.
nerespektovala můj konkrétní dotaz, jak je u státních služeb
nepřekvapující.Z odpovědi vybírám: Součástí služby je ovšem PK mapa jen v
těch územích, kde nebyla ještě dokončena digitalizace katastrálních map
(cca 1% území). Pokud Vám jde o PK mapy z celého území ČR, tak k tomu Vám
sděluji následující: Server cirkevni-restituce.cuzk.cz
<http://cirkevni-restituce.cuzk.cz> už nebude v provozu...V budoucnu
uvažujeme o zveřejnění map pozemkového katastru v aplikaci
https://archivnimapy.cuzk.cz/ <https://archivnimapy.cuzk.cz/> společně s
jiným archiváliemi.Petr SoučekPo tomto dloouhém úvodu vlastní dotaz: Při
dosavadních zkušenostech se vstřícností ČÚZK, jak čtu v archívu konference,
má cenu žádat o “odmaskování” PK vrstvy na
WMS https://www.cuzk.cz/Katastr-nemovitosti/Poskytovani-udaju-z-KN/Webove-mapove-sluzby-pro-katastralni-mapy-(WMS-KN).aspxznovu,
už nikoliv přes HelpDesk, ale na nějakou “vyšší” adresu a “oficiálněji”
jako spolek, případně se získáním podpory dalších regionálních historických
“okrašlovacích” sudetských spolků, několik jsem jich v minulosti
kontaktoval?DíkyPetr*