[talk-cz] Naučné stezky

Ladislav Nesnera nesnera na email.cz
Úterý Únor 1 00:11:55 UTC 2022

Trošku se vlákno o NS "zvrhlo" v osobní vzdělávání, za což jsem
samozřejmě rád, ale přeci jenom mi šlo o obecnější užitečnost. Shrnu i
přidám:

  * asi nejzásadnější - ❓️ nevím, čím ověřit
    <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hiking_Maps#Comparative_table>
    vykreslování (rád bych webovou službu tj. bez instalace). Zkoušel
    jsem třeba https://www.wanderreitkarte.de/.
      o mou snahou bylo/je dostat se k témuž, jak si to označili autoři
        tj. včetně číslování
        <https://www.drevohostice.cz/kontakt/odkazy/naucna-stezka-drevohostickym-lesem-18cs.html>
        (A, C) nebo směru
        <https://www.obeclisna.cz/file.php?nid=4092&oid=8272703> (C)
  * patrně drtivá většina NS bude značená jednosměrně, ale nezdá se, že
    by se to v praxi moc řešilo, byť pár
    <https://overpass-turbo.eu/s/1fCG> jsem našel
      o trasa <https://www.openstreetmap.org/?relation=3365687> řešící
        směr, ale pochybuji, že by Němci používali osmc:symbol, navíc špatně
      o signed_directionsigned_direction=yes/no
        <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key%3Asigned_direction> je
        nejvýstižnější
          + ❓️ nevím, co znamená a tedy jak realizovat "ways within the
            relation should be ordered"
      o zobrazení čísel zastavení by to asi celé dost zjednodušovalo +
        trkly by chybějící zastavení
  * číslování zastavení se řeší pomocí ref.
      o je-li tabule, tak přímo na ní
          + ❓️ dává smysl též na relaci jako role "stop:5"?
          + ❓️ mohou mít role u relací více hodnot? Třeba takto:
            "stop:5;information"?
      o jiný bod prostřednictvím role relace "stop:5"
          + ❓️ bylo mi "vyčteno" zařazení do relace NS archeologické
            lokality (strom asi unikl pozornosti). Napadá mě použít a
            pojmenovat přilehlý (koncový - s ohledem na začlenění cesty
            tam nějaký bude) uzel cesty. Šlo by?
          + ❓️ NS "C" dává tip na NS "B" a zároveň ji má částečně
            zakreslenou. Dal jsem tedy "B" jako prvek "C". Moc si s tím
            nápadem jist nejsem
  * čistě elektronické NS - nikdo nerozporoval, tak jsou asi OK
  * příznak NS
      o kct_barva=learning|educational či obdobně
        hiking=learning|educational se prakticky neužívá
      o educational=yes
        <https://taginfo.openstreetmap.org/keys/educational> je asi
        nejrozšířenější ve světě (i tak podezřele nízká čísla. Že by NS
        nefrčely?)
      o osmc:symbol=green:white:green_backslash
        <https://taginfo.openstreetmap.org/search?q=osmc%3Asymbol%3Dgreen%3Awhite%3Agreen_backslash>
        - evidentně nejhojnější (provozovatel nemusí být nutně KČT) x
        nepostihuje jiné značení či neznačené
          + ❓️ plyne mi z toho při jiném/žádném značení používat
            educational=yes
          + ❓️ případné doplňování o educational=yes by s ohledem na
            svět nebylo na škodu
  * 170 NS je v Wikpedii
    <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?search=intitle%3A%22nau%C4%8Dn%C3%A1+stezka+%2A%22&title=Speci%C3%A1ln%C3%AD:Hled%C3%A1n%C3%AD&profile=advanced&fulltext=1&advancedSearch-current=%7B%22fields%22%3A%7B%22intitle%22%3A%22nau%C4%8Dn%C3%A1+stezka+%2A%22%7D%7D&ns0=1&ns100=1&ns102=1>.
    Něco v OSM je, něco ne. Provázání jsem viděl výjimečně
    <https://www.openstreetmap.org/relation/6346992>
  * vyhledávání podle názvu trasy (relace) na
    https://www.openstreetmap.org nefunguje
  * obvyklá sada "tagů" (to označení mi nejde přes pusu) pro NS je v
    tabulce
    <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:%C4%8Cesko/OTM_zna%C4%8Dkov%C3%BD_kl%C3%AD%C4%8D#Turistick.C3.A9_zna.C4.8Den.C3.AD_-_vrstva_tracks>
      o complete=yes/no nemá žádný popis (ani En)

NS zdar!
;?