[talk-cz] Aplikace pro místní šetření v terénu

Jan Bilak jan.bilak.osm na gmail.com
Sobota Březen 4 21:43:44 UTC 2023

Ahoj,

napadlo mne, že by mohla být užitečná mobilní aplikace, která by uživatele
upozornila v terénu, když by se přiblížil k nějakému místu, které potřebuje
doplnit nebo zkontrolovat informace.

Z pohledu mapovače:
Např. mapovač zjistí, že u turistického rozcestníku XYZ nejsou dostupné
některé informace a je třeba je zjistit šetřením v terénu. Ale rozcestník
je na druhé straně republiky a těžko se k němu vydá. Potřebuje tedy šetření
provést od nějakého jiného dobrovolníka.
Nebo třeba u obchodu chybí/je dlouho neověřená otevírací doba. Na webu
není, je třeba ji zjistit osobní návštěvou.

Z pohledu jiných dobrovolníků, kteří se pohybují v terénu:
Jdu na výlet. Pokud by mě aplikace upozornila (např. akusticky), že se
blížím rozcestníku, který by bylo fajn vyfotit nebo o něm něco zjistit, rád
to udělám. Ale nemám čas a náladu během výletu zjišťovat, co je po trase
třeba zjistit.
Nebo se blížím k prodejně, kde je třeba zkontrolovat otevírací dobu. Pokud
mne aplikace upozorní, zobrazí potřebné informace, rád se tam podívám,
zkontroluji a v případě rozdílu vyfotím ceduli s novou otevírací dobou.
Přepisovat se mi to chtít v terénu na mobilu nebude.

Princip:

DB místních šetření dostupná z internetu:
- id
- geo souřadnice
- popis objektu k šetření (např. rozcestník)
- popis požadované akce (vyfocení, zaměření pomocí GPS přístroje apod.)
- kategorie
- datum požadavku
- autor požadavku
- stav
+ získané informace (viz dále)

Aplikace:
- umožní zadání nějaké identity (např. kontaktní email)
- stáhne si periodicky na WiFi (volitelně přes mobilní data) obsah DB
(případně nějaké oblasti)
- v případě zapnutí kontroluje vzdálenost od míst, kde je třeba provést
šetření
- v případě přiblížení na vzdálenost menší než delta (nastavitelná),
upozorní, vypíše informace, umožní zaměření, pořízení fotek, zápis textové
odpovědi nebo odpověď výměrem z předpřipravených možností
- ideální je i zobrazení mapky, abych dané místo snadno a bezpečně našel
(nebo třeba odkaz do jiné mapové aplikace s danými geo souřadnicemi)
- na WiFi (příp. volitelně přes mobilní data) odešle získané informace na
server s DB (vč. identitu uživatele a id místního šetření)
- volitelně umožní nastavení kategorií zadání místních šetření, na které
chci upozorňovat
(tedy aplikace ideálně udělaná tak, aby byla použitelná běžnými uživateli,
kteří chtějí pomoci se získáváním informací v terénu, ale nechtějí se přímo
vrtat v nějakém OSM editoru apod. - takových bude myslím mnohem více)

K tomu nějaké možnosti správy DB (API, GUI).

Samozřejmě k tomu lze vymyslet spoustu vylepšení, ale pro představu myslím
takto stačí.

Ale trochu pochybuji, že by to napadlo mne jako prvního. Existuje již něco
takového?