[Talk-dk] Apropos data fra offentlige myndigheder

Janus Sandsgaard JSG at itst.dk
Ons Feb 4 14:53:26 GMT 2009

Hej alle

I forlængelse af snakken om adressedata, tænke jeg at denne indbydelse til
ideer og diskussion måske vil interessere nogle af jer.

Sakset fra nyhedsbrev fra IT- og Telestyrelsen (hvor jeg arbejder), og lagt
til debat på digitalisér.dk (december 2008):

		"Ønskeseddel udbedes"

		Der er ikke mange, der kan være uenige om, at det vil have en
stor nytteværdi, hvis myndighedernes data - selvfølgelig med respekt for de
aktuelle datas sikkerhedsforskrifter osv. - kunne tilgås og anvendes på en
nem måde af borgere, virksomheder samt andre myndigheder. Det kunne være Kort
og matrikelstyrelsen kortdata, CVR's virksomhedsdata, Politiets statistiker,
Miljøministeriets forureningsdata, valgdata, institutioners beliggenhed osv.
Data kunne med fordel være geokodede, så de kunne præsenteres på kort. I ITST
er vi overbeviste om, at det vil have en nytteværdi, men vi er ikke sikre på
hvor stor nytteværdien egentlig vil være. Vi har heller ikke noget overblik
over, hvilke af myndighedernes data, der vil være interessante for borgere,
virksomheder og myndigheder at anvende, samt hvad de med fordel kunne bruges
til.

		I forbindelse med OIOREST arbejdet kunne jeg godt tænke mig
at høre dig, om hvilke data du gerne vil kunne tilgå, samt hvordan disse data
kunne anvendes med nytteværdi i form af innovation, problemløsning,
effektivisering, indtjening mm. Lav en prioriteret liste (ønskeseddel) over
hvilke data du gerne så var tilgængelige, hvad de skal bruges til, samt
hvilken nytteværdi det vil skabe.

Mvh

Janus

Janus Sandsgaard

Kontor for it-infrastruktur og Implementering
Direkte telefon: + 45 33 37 91 08
E-mail: jsg at itst.dk

Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling