[Talk-dk] hjælpe projektet?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.au.dk
Søn Nov 1 19:01:43 GMT 2009

On 31/10/2009, at 13.24, Bo Herrmannsen wrote:

> i privatbilen kommer der dog senere en pc som allerede har installeret
> software som skulle sende gps data ind til mp3car.com som vist har
> noget i
> gang med openstreetmap.org....
>
> men hvordan gør jeg?

Hej Bo,

Velkommen!

For det første skal du registrere dig på openstreetmap.org -- men det
har du måske allerede gjort? Det er forudsætnngen for at man kan få
lov til at uploade GPS tracks og redigere OSM's database.

Dernæst skal du gøre dig bekendt med et program til at redigere
kortet. Der er flere muligheder. Hvis man klikker på "Edit" på selve
kortet, kommer man ind i "Potlach" editoren, og her vil jeg anbefale
at du bruger "Edit with save" metoden.

Du har nu mulighed for at uploade en GPS track, som du kan bruge til
at lægge nye veje og POI'er ind.

En anden (og bedre, efter min mening) editor er JOSM som kører på
Windows, Linux og Mac, og Merkaartor, som kører under Linux og Mac.

I OSM kan man "tagge" mere eller mindre frit, men det anbefales at
benytte de retningslinier som er opført på "Features" siden på wiki'en
[0].

Det er fantastisk at vi får en mapper som er buschauffør! Vi savner
netop chauffører, både bus- og taxi-, togførere og postbude, som kører
meget som del af arbejdet og kan have en GPS med! Måske kan du
rekruttere nogle af dine kolleger!?

Busruter lægges ind i OSM som "relationer", det er ganske enkelt en
samling "ways", som tagges på en bestemt måde. Se f.eks. [1] hvoraf du
osse kan se at næsten ingen busruter er mappet i DK. Et eksempel er
f.ex. linie 15 i Århus. Herudover vil det måske være en ide at vi alle
diskuterer her på listen om vi kan blive enige om en måde at tagge
bybus ruter, regionale ruter, X-bus etc. måske med forskellige farver
etc.

Stoppesteder lægges ind på en node som tagges "highway=bus_stop" og
ref= busrutens nummer.

Hvis du tilmelder dig som bruger på wiki'en, kan du gå ind og tilføje
dig selv plus dine projekter her: [2]. Skriv bare her på listen hvis
du ellers har noget at spørge om, eller noget at diskutere!

Mvh,
Morten (mok0)

[0] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Map_Features
[1] http://www.öpnvkarte.de/