[Talk-dk] Ny på linjen - og cykelstier igen

Jesper Henriksen jesper at catnet.dk
Man Nov 9 06:55:02 GMT 2009

Angående cykelstier har jeg egentlig længe været i tvivl om præcis
hvordan det bør gøres. Wiki-siden forklarer at man kan bruge
cycleway=lane eller cycleway=track, men jeg synes ikke at der forklares
særlig tydeligt hvilket man bør bruge i de forskellige situationer man
ofte ser i Danmark.

Jeg kunne godt tænke mig at vi blev enige om en standard, når nu vi er
en af verdens førende cykelnationer :) Jeg så i listens arkiv at der før
har været diskussion om hvordan man bør tagge, og et rigtigt godt
forslag kom frem:

Veje som har en cykelsti som kun er adskilt fra resten af vejen med en
malet stribe: cycleway=lane

Veje med en cykelsti som er adskilt fra vejen med en kantsten eller
lignende niveauforskel: cycleway=track

Hvis en cykelsti er adskilt fra vejen med en rabat (fx en stribe græs),
så tegnes der en seperat way som tagges highway=cycleway

Der er også skrevet lidt om cykelstier på den danske map features side,
men den er ikke helt enig i ovenstående eksempler:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Map_Features#Cykelstier_.28cycleway.29

Hvad synes I andre at vi skal gøre?

- og hurra for min første post på listen :)

--
Jesper Henriksen