[Talk-dk] Cykelstier - København

Niels Beck nielsbeck at gmail.com
Ons Nov 11 23:16:35 GMT 2009

Hej Alle,

Det er så mig der har været igang med hele Hovedstaden, Sjælland samt
hovedlinien
til Flensborg og Rødby.

Jeg eer begynder og selvfølgelig dermed startet lidt hårdt ud, men er
klar til at tilrette
eventuelle "fejl" og fejl.

Først anvendte jeg lane, men blev gjort opmærksom på at dette er en
stribe i vejsiden.

Så satte jeg mig ind i terminologien samt så på det øvrige Europa på
dette punkt med cykelstier, samt
hvad der hidtil var lavet i DK.

Mest anvendt i storbyerne ud over Tyskland og Holland er:

highway-cycleway kombineret med en bunke forskellige tillæg.
København og Danmark stod således helt "jomfruelig" i cykelsammenhæng
da jeg begyndte, næsten da!
Det var det der satte mig igang, efter at have haft stor glæde af
oplysningene i den franske del
på min sidste cykeltur denede. Min ambition var så at forsyne vennerne
ude i Europa med oplysninger
om de gode cykelforhold i Danmark!

Jeg har set bemærkningerne om holdningerne til særskilt highway eller
ej til cykler, de edbmæssige
bemærkninger ligeså, herunder belastning og opbygningen af forbundne
veje af hensyn til GPS, overførsler
ved broer osv.

Der er som jeg kan følge debatten og praktikken i Europa ingen fælles
linie, men som sagt massiv anvendelse af
highway-cycleway! Derfor er der vel også rimeligt at denne form for
markering anvendes i Danmark.

Et sammenhængende GPS cykelkort forudsætter sammenhængende cykelstier,
men dette findes ikke bortset fra dele
af hovedstaden, derfor er GPS hensynet vel lidt teoretisk? Ønsket om
sammenfletning af highway-cycleway´s
kan jeg godt følge, og det vil jeg tage fat på snarest.

Problemet med broer ser ud til at være fornuftigt løst se f.eks.
Holland og Amsterdamområdet. Det
kan for Langebro mm. rettes ved lejlighed.

Alt ialt er jeg helt fleksibel og med på at tilrette, selv om det
lyder som dobbeltarbejde, men mulighederne
og informationen til cykelfolket er ret unik, findes faktisk ikke på
anden vis!!!
Jeg håber der fortsat vil være plads for cykelfolket i "dette leksikon".

Iøvrigt kan jeg oplyse at vores data eksporteres jævnligt til andre
kortsystemer ude i verden, sikkert
ikke nyt for jer, men her er også hjemmesideer hvor cykelfolket er
inde og kommunikerer og udveksle erfaringer.
Det var faktisk herigennem jeg blev opmærksom på mulighederne, men som
sagt så en "jomfruelig" Hovedstad set med
cykelstiøjne.

Summa sumarum: Jeg fuldender de ændringer fra lanes til
highway-cycleway jeg eer igang med. Herpå binder
 jeg enderne i nettet sammen i krydspunkterne. Herpå vil jeg se på
 overførsler og broer og eventuelle fejlagtige krydsninger.
Endelig vil jeg afprøve uddata på papir og GPS!

De bedste hilsener
Niels Beck

--
Niels John Beck