[Talk-dk] Cykelstier - København

Freek freek_osm at vanwal.nl
Man Nov 16 11:32:49 GMT 2009

On Monday 16 November 2009 10:27:48 Alexander Hunziker wrote:
> Det var ikke min mening at skifte den hele diskussion til engelsk. Jeg
> vil derfor prøve og bidrage noget på Dansk :-)

Ok, så vil jeg også tale dansk for ikke at føle mig udenfor.

> [...]
> Det eksempel du giver (hvor man ikke på en enkel/lovlig måde kan komme
> fra hovedvejen til cykelstien) er en god eksempel hvor en cykelsti som
> separat vej giver mening, jeg er enig. In den tilfælde er nemlig
> cykelsti ikke del af vejen, men en egen vej.
>
> I de fleste tilfælde i København har vi dog cykelstier som er enten
> "lanes" (dvs på samme niveau med vej) eller også "track" (dvs hvor der
> er en bordkante mellem cykelsti og vejen). I disse situationer er jeg
> stadig af meningen at det skulle tagges som del af vejen. Grunde:

Jeg tror vi er på sammen bølgelængde her: så længe kortes "topologi" er ok har
jeg ingen problemer med dit forslag om tagging.

> [...]
>
> For at forklare det med hensyn til navigations algorithme:
>
> Jeg er ikke fagmand her, men skriver bare hvordan jeg forestiller mig
> at det kunne være et problem. Hvis man har en vej og en cykelsti (der
> faktisk er den sammen) i kortet - hvordan skal så algorithmen vide,
> vilken den skal valge? Selvfølgelig: cykelstien. Men så skal
> algorithmen finde alt slags forskellige routing-muligheder og så valge
> den der har den langste strækning på cykelstier.

Bortset fra at man skal ikke tagge til automatiske vejvisere, er det også
teknisk set ingen problem at have separate cykelstier: hvis man har en generel
ruteringsalgoritme, så kan det godt klare sig med mere komplicert data.

> På alle disse grunder ville jeg foreslå at der bliver ikke omlavet en
> masse cykelsti som egne veje unden at grundigt tjekke på stedet om det
> virkelig er nødvendigt.

Jeg tror også at man ikke skal gøre sådan noget i massevis alligevel: man
burde have gode traces for enhver sti man tilføjer, fordi man ellers ikke
tilføjer nogen information.

--
Freek