[Talk-dk] Cykelstier i København

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Fre Nov 20 20:57:53 GMT 2009

On 20/11/2009, at 18.43, Morten Bek Ditlevsen wrote:

> 2. På den anden side ville jeg ikke synes at det er ok, hvis man
> systematisk gennemgår vejene og tilføjer cykelstier i en mere eller
> mindre arbitrær afstand fra de eksisterende veje - for at det ser
> bedre ud i en given rendering. Det tilføjer i mine øjne ingen værdi
> - og gør muligvis endda det modsatte, hvis den arbitrære afstand
> måtte vise sig at være forkert.

Umiddelbart mener jeg at Niels Beck's ændringer bør rulles tilbage. Af
samme grund bedes alle andre undlade at rette i Niels Beck's fejl, da
det vil betyde et antal konflikter som skal resolveres i forbindelse
med dette.

Jeg har bragt sagen op i OSM Foundation, og vil viderebringe
anbefalinger til hvorledes vi skal forholde os og gribe problemet an.

Til Niels Beck vil jeg sige følgende:

Du er naturligvis velkommen til at bidrage til Openstreetmaps. Ingen
som er interesserede og entusiastiske skal udelukkes, og ligesom dig
er der mange som brænder for cyklismen.  Men du bliver nødt tll at
forstå, at din første tilgang ikke har været acceptabel. Det er der
mange her på listen som har forsøgt at fortælle dig, og endnu flere
som ikke har ytret sig. For at gøre det helt tydeligt kan jeg forsikre
dig om, at der indtil nu er masser af folk som har bidraget med
*tusindvis* af timer til projektet, og at de derfor har stærke
følelser for det.

Situationen mht. cykelstier i Danmark er at vi ikke har nogen entydige
retningslinier for hvorledes cykelstier skal tagges. Vi mangler med
andre ord at få afklaret dette med henblik på danske forhold. Det er
muligvis beklageligt og for dårligt, men sådan er det altså.
Imidlertid er det  i OSM projektet underforstået, at den person som
har mappet en cykelsti (eller andet) med stor sandsynlighed har haft
en reel og speciel grund til at gøre det som vedkommende har gjort.
Man kan ikke tillade sig at rette i det uden baggrund i ekstra GPS
data -- og/eller at kontakte den person som oprindeligt har mappet
vejen. Og det kan man gøre fra OSM's hjemmeside. Og specielt kan man
ikke tillade sig at gennemføre egne ideer uden at have fået medhold i
en generel diskussion.

Som jeg har antydet i en tidligere mail er det bedste begynder-projekt
for dig at tage fat i områder som ikke tidligere er mappet, og dem er
der masser af! Jeg er ikke specielt stedkendt på Sjælland, men i
sommer kørte jeg ad rute 22 fra Kalundborg til Vordingborg, og langs
hele denne rute manglede markering af cykelstierne. Og i dette
tilfælde vil jeg ligesom dig synes at de skal afmærkes som parallelle
veje (efter GPS tracks). Der er med sikkerhed mange andre steder du
kan finde hvor der ingen mapning har fundet sted. Du skriver på din
OSM hjemmeside at du cykler hver dag. Jeg vil forslå dig at tage din
cykel en tur med toget vestpå. Her kan du boltre dig lisså tosset du
vil, og vi vil allesammen være glade og taknemmelige. Hvis ikke du
ejer en GPS er jeg sikker på at mange her på listen vil være
behjælpelige med råd og anbefalinger. For nærværende synes jeg du skal
undlade at redigere i København.

Mvh,
Morten Kjeldgaard (mok0)