[Talk-dk] Cykelstier i Danmark

Erik Klausen ekl at hjemmebedst.dk
Søn Nov 22 10:56:58 GMT 2009

Hej alle.

Jeg har prøvet at lave en optælling af cykelsti-tags i 3 byer i Tyskland.
Jeg har valgt et område i hver by ved hjælp af Google Earth, og derefter hentet vektorerne ind i JOSM.
Jeg har så valgt alle vektorer, hvorefter alle anvendte tags kan ses i vinduet til højre.
Når man så dobbeltklikker på en tag kan man se hvor mange gange hver tag er anvendt.

Jeg har valgt områder i Berlin, Køln og Munchen. De ligger godt fordelt i landet, så det er næppe den samme person der har lavet cykelstier alle tre steder.

Områderne er:
Berlin: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.4933&lon=13.3303&zoom=14&layers=B000FTF
Køln:  http://www.openstreetmap.org/?lat=50.9451&lon=6.9057&zoom=13&layers=B000FTF
München: http://www.openstreetmap.org/?lat=48.1284&lon=11.574&zoom=13&layers=B000FTF

Resultatet er at i Berlin-området er highway=cycleway anvendt 11 gange, cycleway=track er anvendt 13 gange, cycleway er anvendt 2 gange.
I Køln er highway=cycleway anvendt 2 gange, cycleway=track er anvendt 53 gange, cycleway er anvendt 2 gange.
I München  er highway=cycleway anvendt 83 gange, cycleway=track er anvendt 81 gange, cycleway er anvendt 8 gange.

Niels, der er åbenbart en stor forskel på hvad man gør sydpå,og hvad man siger. Der er slet ikke belæg for at påstå, at cycleway=lane/track ikke anvendes i resten af Europa. Hvordan du fremover vil indlægge dine egne opmålinger vil jeg ikke blande mig i (i denne omgang) men der er slet ingen grund til at ændre i de cykelstier, som andre allerede har lagt ind.

Dertil kommer så din strategi med at lave ændringer i et stort område, for så at rydde op senere. Det kan kun have til formål at gennemtrumfe din mening; den fornuftige måde at ændre på ville være at lave et lille område færdigt, i stedet for at efterlade et værre rod. Arbejdet og tidsforbruget ville være det samme. Nu sidder de øvrige Københavns-mappere med et rodet kort; der er skæve veje, forkerte vejafslutninger, du har ikke fjernet cycleway=track selvom du har lagt en separat cykelsti, for eksempel.
Jeg er enig med Morten Kjeldgaard i at dine ændringer bør føres tilbage. Det vil give et mere korrekt kort, i min optik, og det vil være pænt overfor de mappere, hvis arbejde du har overtrumfet.

mvh.
Erik Klausen