[Talk-dk] Noget om cykelstier... på wikien

Carsten Nielsen list_reply at toensberg.dk
Ons Nov 25 20:21:47 GMT 2009

Morten Kjeldgaard skrev:
> Jeg har udarbejdet et dokument på Wikien om cykelstier  [0]. Meningen
> med dokumentet er at undersøge hvorledes forskellige forhold i
> forbindelse med cykelstier (i særdeleshed: vejkryds) kan konstrueres i
> OSM, både hvis man bruger "skyggeveje" eller hvis man tagger vejen med
> "cycleway=*" tags.

Rigtig god beskrivelse af problemstillingen.

Jeg kan godt se at når man begynder at lave separate ways for cykelstier
så begynder man at nærme sig det scenarie som Ævar Arnfjörð Bjarmason
har beskrevet i sin diary [1] hvor alt skal beskrives som arealer.

Hvis alt skal mappes "korrekt" så er det arealer der er brug for, men vi
har endnu ikke brug for at alt er korrekt og vi har slet ikke
værktøjerne til at gøre det korrekt, så vi må leve med kompromiser. Vi
skal så bare i hver enkelt situation finde ud af hvad der er det bedste
kompromis, en separat way eller et tag på en highway - begge er
kompromiser og kan man klare sig med et tag på en highway så er det det
simpleste.

Både Claus's regler og disse tegninger er guld værd når man fremover
skal lave disse kompromiser, jeg er i hvertfald blevet mere bevidst om
problem stillingen og har bestemt fået mere og tænkeover næste gang jeg
tegner en cykelsti ind på kortet.

Carsten / ablansinger

[1]
http://www.openstreetmap.org/user/%C3%86var%20Arnfj%C3%B6r%C3%B0%20Bjarmason/diary/8651