[Talk-dk] Forslag til retningslinjer for cykelstier

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Ons Nov 25 22:03:13 GMT 2009

Det er vist tid til en opdatering af teksten. Jeg har forsøgt at uddrage
nogle essenser af diskussionen, så her kommer min udlægning af en revideret
beskrivelse:

*Cykelstier, der følger en vej med biltrafik, og har samme forløb, tagges
som udgangspunkt i vejens "way" med cycleway=lane (hvis den blot er markeret
med opmaling på vejen) eller cycleway=track (hvis den er adskilt fra vejen
med andet end opmaling).

På følgende strækninger kan cykelstien dog med fordel optegnes som en
separat "highway=cycleway":
*

   - *Strækninger, hvor cykelstien afviger væsentligt fra bilvejens forløb
   (svinger uafhængigt af vejen)
   *
   - *Strækninger, der er adskilt fra vejen af barrierer, forbud eller
   lignende, som de fleste cyklister ikke let eller lovligt kan forcere
   (f.eks. anses kantsten her for lette at forcere)*
   - *Strækninger, hvor cykelstiens forløb har en væsentlig afstand til
   bilvejen (ca. >5 meter)
   *
   - *Strækninger, hvor færdselsretninger ikke lader sig beskrive med
   etablerede tags (f.eks. dobbeltrettet cykelsti i den ene side af vejen)*
   - *Strækninger, hvor der er væsentlige forskelle i bilvej og cykelsti's
   egenskaber (f.eks. væsentligt forskellig overflade)*

*På sådanne strækninger markeres bilvejens way, hvis det er passende med
"bicycle=no". Den separate "highway=cycleway" lægges på dens virkelige
placering uden hensyn til hvordan den optegnes i de forskellige
render-maskiner (optegnede kort). Cykelstien navngives som vejen, hvis det
er passende. *

Egne personlige kommentarer:
Jeg har stadig UNDLADT at indsætte en speciel græsstriberegel, men i stedet
et kriterie om væsentlig afstand (er 5 meter en rimelig vejledende
afstand?). Hvis man vil indikere at en bestemt cykelsti er at foretrække
from for andre og f.eks. prioriteres af rutefindere, tror jeg et
"rtc_rate=B" tag kunne være et interessant alternativ. Vil det være en god
løsning for jer, der har snakket om øget sikkerhedsfornemmelse ved
græsstriber?
Jeg har ikke medtaget "curb", da den ikke er etableret. Men jeg synes
egentlig godt om ideen.
Personligt ville jeg ikke benytte skyggestier til at markere tilbagetrukne
cykelstier ved kryds, medmindre de er usædvanligt markante.

Så er det jeres tur til at kommentere (og rette mine misforståelser og
forglemmelser)

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Edvard Thomsens Vej 19, 5. th
DK-2300 KBH S