[Talk-dk] Forslag til retningslinjer for cykelstier

Carsten Nielsen list_reply at toensberg.dk
Fre Nov 27 20:58:00 GMT 2009

Rasmus Vendelboe skrev:
> I godt halvandet år har jeg fulgt udviklingen i Århus, og til at
> starte med syntes jeg selv separate cykelstier var smarte. Siden er
> der kommet en del til, og, for mig, blevet klart, at det både ser
> grimt ud og er irriterende at vedligeholde. De mange indlæg og i
> særdeleshed Morten Kjeldgaards dokument har gjort min holdning helt
> sikker. Der er flest fordele ved at basere cykelstierne på tags, og
> jeg synes vi bør gøre det der hvor det giver mening.
At det ser grimt ud kommer vel an på hvodan man vælger at tegne det ! Og
det mener jeg ikke er argument i denne smmanehæng.

> Der er et problem ved at tagge cykelstier som påhæng til veje. Ved
> vejarbejde kan vejen godt gravet op og tagget i osm som "under
> contruction". Cykelstien tilhørende vejen kan stadigvæk være
> funktionel, men det sættes der her en effektiv stopper for. Sådan et
> par tilfælde havde vi rent faktisk på Thorvaldsensgade og Vester Alle
> i Århus fornyligt. Det er selvfølgelig ærgeligt, men jeg mener det en
> ulempe vi må tage med.
Eller også kan man vælge at ændre det til separate ways når der som her
opstår et behov for en mere detaljeret modellering af virkeligheden.

> Jeg forstår heller ikke den her sætning: "Jeg er så småt begyndt at
> lægger cycleway=xxx ind de få steder hvor jeg er stedkendt". Der er
> vel ingen af DK.OSMs flittigste bidragsydere som redigerer cykelsti
> mens vi har sådan en debat? Keld blev svjh bedt om at stoppe asap.
Hvis jeg forstår dig ret så er jeg simpelthen uenig og må sige at jeg
har ikke tænkt mig at stoppe med at mappe cykelstier fordi andre mener
at de har ret til at blokere.
Hvis mapningen skulle stoppe hvergang der var diskution om hvordan det
skal gøres, så ville hele OSM stå stille, hvis man følger med på den
internationale talk mailing liste vil man se at stort set samtlige tags
har været og er til diskution.
Hvis det skulle vise sig at den ene eller den anden måde at gøre det på
skulle blive dømt ude så må vi bare se at finde en måde at konvertere
data på, vi kan ikke sætte det hele i stå. Når jeg er ude og cykle med
min GPS og kommer hjem og skal indlægge data skulle jeg så skippe alle
cykelstierne.

Carsten / ablansinger