[Talk-dk] Forslag til retningslinjer for cykelstier

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Søn Nov 29 22:14:16 GMT 2009

Den 29. nov. 2009 09.01 skrev Niels Beck <nielsbeck at gmail.com>:

> Hej!
> Jeg har sagt Ok til at fjerne "mine" cykelstier Hvorfor er det så egentlig
> lige at det er mine cykelstier der skal fjernes? Hvad med de andre byer i
> Danmark som har anvndt highway-cycleway? er det kun København? Hvad med

Hej Niels,
Du får den lige en sidste gang og skåret ud i pap:

Du har valgt at udrulle meget indgribende ændringer i et meget stort
kortområde på meget kort tid. Det har haft præg af hastværk og
kladdeskrivning over hele hovedstaden m.m. og grebet ind i mapningen af en
stor andel af de eksisterende veje. De mange nye knudepunkter har givet
zig-zag-veje og andre fejl i eksisterende materiale over et stort område.
Samtidig har placeringen af det store antal nye skyggestier ikke basis i
deres virkelige placering, men en tilpasning til uddata (kort fra din
favorit-rendrer). De eksisterende veje har fået tilført tusinder af nye
knudepunkter, små 5-meters forbindelses-"ways" o.s.v.

Alt dette (undtagen de første uforbundne draft-skyggestier) blev hastet
igennem mens gruppen - med din vidende - åbent diskutterede bekymringen om,
hvorvidt dette var en god løsning i DK, og gentagne gange bad dig om at
holde inde. Du kan derfor ikke være overrasket over den situation, du på
egen hånd har bragt den danske OSM i, og at sletning var en sandsynlig
udgang.

Jeg mener ubetinget at vi begrænser skaderne bedst ved maskinelt at rulle
stierne tilbage i stedet for at forsøge at retuochere dem væk ved håndkraft.
For at undgå konflikter i den forbindelse, er jeg og andre nødt til at
undlade at bidrage til store dele af kortet, indtil det er sket.

Med hensyn til andre skyggestier, der er lagt ind af dig eller andre på et
tidligere tidspunkt, går jeg da ud fra at vedkommende, der har kendskab til
lokalforholdene, benytter lejligheden til at vurdere, om vores formulerede
fælles retningslinjer giver anledning til at foretage ændringer.

Lige et spørgsmål til dig, Niels: Hvilke observationer ligger til grund for
dine skyggestier? Flere steder ser det ud til at afspejle situationen for
1-2 år siden. Er de fra et kort, eller er det egne lidt ældre notater?

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Edvard Thomsens Vej 19, 5. th
DK-2300 KBH S